word studentlid

— woensdag 3 juli 2019, 14:57 | 0 reacties, praat mee

Leiden stuurt Mediafonds in voor Galjaardprijs en wil er op bezuinigen

Leiden stuurt Mediafonds in voor Galjaardprijs en wil er op bezuinigen

De gemeente Leiden heeft het Leids Mediafonds voorgedragen voor de Galjaardprijs voor overheidscommunicatie. De prijs wordt uitgereikt door de Logeion beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals. De voordracht is opmerkelijk, aangezien de gemeente het fonds flink wil korten. Laatste wijziging: 3 juli 2019, 17:30

Ondanks eerdere toezeggingen om gedurende vier jaar jaar in totaal 1 miljoen euro vrij te maken voor het Mediafonds, gaan nu stemmen op om het budget met 150.000 euro te korten - meer dan de helft van het in 2018 bij oprichting toegezegde budget.

Komende donderdag vergadert de Leidse raadscommissie Werk en Middelen over deze plannen. De gemeente moet bezuinigen om tegenvallende inkomsten op te vangen. Binnen de Leidse gemeenteraad zijn D66 en ChristenUnie tegen de aangekondigde korting.

Voorzitter Bob Nieman van het Leids Mediafonds betreurt de dreigende ingreep op het budget: “Goed werkende lokale journalistiek is geen luxe. Het Leids Mediafonds weet iets op gang te brengen. We zien nu al unieke samenwerkingen tussen media in Leiden, waarmee het lokale medialandschap wordt verrijkt en de Leidse inwoner beter wordt geïnformeerd.”

Nieman wijst erop dat het fonds bij elke aanvraagronde wordt overvraagd. Bij de eerste ronde in oktober werden 31 aanvragen gedaan (18 projecten kregen daadwerkelijk subsidie, red.) en in tweede ronde waren er opnieuw ruim dertig aanvragen.

“Er een behoefte is bij de lokale media voor ondersteuning”, constateert Nieman.

Een woordvoerder van de gemeente zegt dat, als de bezuiniging doorgaat, het fonds gedurende de afgesproken vier jaar 7 ton krijgt in plaats van 1 miljoen. Dat het bedrag lager uitvalt, komt inderdaad vanwege de bezuinigingen en dat er bij het begin van het project geen dekking voor de hele periode is geregeld.

Aangezien het college in het kader van de bezuinigingen besloten heeft geen nieuw beleid te entameren, valt het fonds in de categorie ‘bezuinigen’. Daarop is desondanks besloten een ton per jaar te handhaven.

Zelfs met het verlaagde bedrag blijft de gemeente Leiden landelijk koploper in het steunen van lokale onderzoeksjournalistiek, aldus de woordvoerder.

De inzending voor de Galjaardprijs is een initiatief van de afdeling voorlichting met medeweten van de verantwoordelijke wethouder. Het is een prijs voor een innovatief, inspirerend voorlichtingsproject met impact. Mocht Leiden winnen, dan valt de afdeling communicatie in de prijzen. En dat straalt natuurlijk ook af op de stichting, aldus de woordvoerder.

De gemeente ziet het stimuleren van de lokale onderzoeksjournalistiek als een succesvol communicatieproject. Volgens de woordvoerder omdat er veel over wordt gesproken binnen en buiten de gemeente en er goed wordt samengewerkt met lokale journalisten, die nu immers meer tijd hebben voor onderzoek.

De officiële evaluatie van het project vindt over twee jaar plaats, na afloop van de subsidieperiode.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.