Kritiek op gebruiksvoorwaarden NPO Start
De Nederlandse Publieke Omroep krijgt kritiek op de gebruiksvoorwaarden van de app NPO Start, de opvolger van Uitzending Gemist. Wie de app van de publieke omroep gebruikt, heeft namelijk automatisch toestemming gegeven zich te laten volgen door advertentiebedrijven. En wie dat dan zijn is niet altijd duidelijk. Ga je niet akkoord dan krijg je ook geen toegang tot de app.
De app toont sinds eind december een melding: “Voor het tonen van advertenties binnen de NPO Start-app kunnen gegevens over kijkgedrag door adverteerders en door hen ingeschakelde partijen verzameld worden.” Wie de voorwaarden leest, ziet dat het gaat om tientallen bedrijven – waaronder ook Google. De bedrijven kunnen gegevens verzamelen over kijkgedrag, locatie en internetgedrag van de gebruiker.
Wie niet akkoord gaat met de voorwaarden, krijgt geen toegang tot de app. Kijkers die via een browser op de smartphone het NOS Journaal proberen te zien, worden ook doorverwezen naar de applicatie. Op desktop is het wel mogelijk het volgen door adverteerders – met zogeheten tracking cookies – uit te zetten.
Digitale burgerrechtenbeweging Bits of Freedom is kritisch. Het concludeert dat de NPO “niet heeft geleerd” van het verleden waarbij het de mist in ging op privacygebied.
Het is onduidelijk of de publieke omroep nu opnieuw de regels overtreedt. De NPO meldt wel in een schriftelijke reactie aan NRC bezig te zijn om wél een keuzemogelijkheid te geven over advertenties, “maar dat is technisch ingewikkeld en kost tijd. Hoe lang is op dit moment nog niet duidelijk”. De NPO schrijft “er hard aan te werken” om op 25 mei - als een strengere privacywet gaat gelden - aan de regels te voldoen. Meer bij NRC
Praat mee