Komst TMG/Talpa-radiobedrijf stuit op weerstand

De plannen van Telegraaf Media Groep (TMG) en Talpa voor één gezamenlijk radiobedrijf stuit op weerstand van onder meer uitgeverij De Persgroep en nu ook reclameverkoper Ster.
De machtsconcentratie zou volgens Cees van Steijn, interim-directeur Ster, betekenen dat één partij de helft van de radiobranche in handen heeft. De Ster is van plan om zich met “de geëigende middelen” te verzetten zodra de overeenkomst definitief is.
Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica en Radio 10 én Talpa’s meerderheidsbelang in One Media Sales maar ook de verkoop van radiospots op Sky Radio en Radio Veronica zouden in het nieuwe bedrijf worden ondergebracht.
Er wordt jaarlijks zo’n 230 miljoen euro aan radioreclame uitgegeven, meldt vaksite Adformatie.
De marketing- en verkooporganisatie van de regionale tv -en radiozenders ORN (Omroep Reclame Nederland) bekijkt de nieuwe samenwerking met interesse maar zullen voorlopig geen stappen ondernemen. Ook mediabureaus hebben hun zorgen geuit als één partij zo veel macht krijgt.
TMG en Talpa verwachten dat in augustus de samenwerking een feit kan zijn, onder voorbehoud van goedkeuring door toezichthouders en de diverse medezeggenschapsraden.
Praat mee