Klinkende cijfers New York Times: meer omzet, meer abonnees
Dagblad New York Times heeft het afgelopen derde kwartaal 455.000 nieuwe digitale abonnees geworven. Het is daarnaast voor het eerst dat de uitgever 1 miljoen abonnees buiten Amerika heeft. De uitgever gokt op 10 miljoen betalende abonnees tegen 2025.
In totaal heeft de krant nu 8,4 miljoen abonnees, waarvan 7,6 miljoen exclusief digitaal. Van de jongste abonnees kwamen er 320.000 direct voor het nieuws, anderen abonneerden zich voor spellen (kruiswoordpuzzels e.d.), het food- en receptenkatern en de recensiesite Wirecutter.
Die laatste was lange tijd vrij te lezen, maar ging in het derde kwartaal achter de betaalmuur.
De digitalisering gaat ten koste van printabonnementen: tussen juli-september daalde dat type abonnementen van 831 naar 795 duizend. “Dat is in lijn met een neergang binnen de hele krantenindustrie”, aldus de uitgever.
Na een daling van interesse in advertenties tijdens de coronacrisis lijkt dat tij gekeerd: inkomsten uit printadvertenties namen met 40 procent toe, goed voor een omzet van ruim 110 miljoen dollar. De kwartaalomzet nam ook toe, met ruim 19 procent tot 509 miljoen dollar. De nettowinst kwam uit op 65,1 miljoen dollar - 15 procent hoger dan hetzelfde kwartaal vorig jaar. Meer bij New York Times
Praat mee