word studentlid

— woensdag 18 juni 2008, 11:32

Kees Fens (1929-2008)

Laatste wijziging: 19 juni 2008, 14:31

Zou Kees Fens anders zijn gaan schrijven als hij in de jaren ’90 bij Trouw terechtgekomen was? Bij de Volkskrant voelde hij zich gejojood tussen krappe lengte en tweederangs plek. De transfer was bijna beklonken, toen gentleman-Trouw de concurrent verwittigde van de megadeal. Pieter Broertjes spoedde zich naar Fens, die op het ‘katholieke’ honk weer vrijuit zijn ‘maandagstukken’ kon maken.


Anno 2008 legde hij juist in het ‘protestantse’ Trouw ziel en zaligheid bloot in zijn laatste interview, in Arjan Vissers ‘Tien Geboden’. Fens’ beschouwingen over het Europese erfgoed waren langzamerhand ook minder katholiek geïnspireerd dan wel christelijk-humanistisch, in de zone tussen zuilrelieken. Wel mooi natuurlijk dat de Volkskrant hem in dat tussengebied altijd trouw zijn speelruimte bood.


‘Tussentijds’ heet zijn recensiebundel uit 1972. Maar de Nederlandse literatuur werd hem te benauwd. Zijn column in de Volkskrant (en jongste boek uit 2007) heet ‘In het voorbijgaan’: hij was liever dribbelaar langs de zijlijn dan grensrechter. Naar speler en doelpunt ging zijn hart evenzeer uit als naar makers van timpanen en sonnetten. Over zijn grote liefde Petrarca (en diens grote liefde Laura) gaat zijn laatste verhaal, in Volkskrants Cicero van 20 juni; even voor zijn dood van 14 juni af. Net als Petrarca stierf Fens aan de schrijftafel.


Hij kreeg het ‘beschrijven’ lief dankzij monniken op de schoolplaat en het jongensboek ‘Fulco de minstreel’ van C. Joh. Kieviet. Een documentaire van Hans Keller, pal na Fens’ overlijden in première, gaat over zijn Bourgondische hang naar klooster én wereld. Over dat ‘beschrijven’, zijn vak, is hij er lyrisch aan het woord.


Zijn start was armzalig, als administrateur bij De Linie; maar in 1954 kon hij daar publiceren. In 1960 werd hij naast leraar Nederlands, recensent voor De Tijd (later nog als ‘A.L. Boom’). Hij stond aan de wieg van het literaire tijdschrift Merlyn dat brak met gewichtig recenseren. En sinds 1969 was hij dus de lyricus van de Volkskrant – als journalist: ‘Dat ben ik eigenlijk ook’, zei hij. ‘Iedereen kan één keer in de drie maanden een goed stuk schrijven. Maar bijna niemand kan iedere week een goed of een gemiddeld goed stuk schrijven. Pas als je dat kunt, heb je journalistieke aanleg.’

Joost Divendal

Foto: Joost van den Broek

Bekijk meer van

Carrière

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.