word studentlid

— vrijdag 2 september 2022, 08:00 | 0 reacties, praat mee

Karin Husslage stapt uit de RTL-familie. ‘Ik wil me bij de NOS graag weer meer met de journalistiek bemoeien’

 Karin Husslage stapt uit de RTL-familie. ‘Ik wil me bij de NOS graag weer meer met de journalistiek bemoeien’
Karin Husslage aan het werk op de redactie van RTL Z op het Mediapark in Hilversum. - © Renske Holwerda Fotografie

Na 7,5 jaar stapt Karin Husslage (39) per 1 oktober over van RTL Nieuws naar de NOS, waar ze de economieredactie zal gaan leiden. Volgens Husslage is het 'gezond' om elke paar jaar rond te kijken naar andere dingen. Al ligt een 'transfer' naar de grote concurrent bij sommigen nog steeds gevoelig. Laatste wijziging: 2 september 2022, 16:14

7,5 jaar bij één werkgever is tegenwoordig al vrij lang, ‘maar bij RTL zitten er best veel mensen die hier al zo lang werken, dat 7,5 jaar voor sommigen hier nog als kort wordt gezien’, vertelt Husslage lachend. Eerder was ze hoofdredacteur van Sprout. ‘Ik werd destijds voor RTL geïnterviewd door Merijn Doggen voor een item over startups. We raakten in gesprek over het feit dat RTL veel ging investeren in zakenzender RTL Z. Dat vond ik erg interessant. Ik zat al een beetje op de schopstoel en wilde iets anders gaan doen.’ En algauw was de rest geschiedenis.

Eerst was Husslage bij RTL vooral verantwoordelijk voor het opzetten van de website en het team dat daarbij hoort, vervolgens is ze ‘doorgerold’ naar de functie van chef van RTL Z en de economieredactie.

Lees ook: Karin Husslage nieuwe chef economie en Z bij RTL

Veel medewerkers van RTL zien het bedrijf als een hechte familie, waar je soms je hele (werkzame) leven deel van uit blijft maken. Maar toch begon het voor Husslage te kriebelen om over te stappen. Niet zomaar, maar juist naar dé geduchte concurrent. Wat was de aanleiding van die keuze?

Er waren weinig mediaorganisaties waarvan ik dacht: dáár zou ik graag nog eens willen werken.

‘Ik vind het zelf gezond om elke paar jaar weer eens rond te kijken naar andere dingen om te doen. Ik wil graag blijven leren en ontwikkelen. Er waren weinig mediaorganisaties waarvan ik dacht: dáár zou ik graag nog eens willen werken. En de NOS was daar er wel eentje van.’ Ze werd gepolst voor de functie door iemand bij de NOS, maar moest wel gewoon meedoen in de sollicitatieprocedure. ‘Het is mij niet aan komen waaien.’ Vijf jaar geleden sprak ze ook al eens met de NOS. ‘Maar toen was ik pas net in dienst bij RTL en zat ik nog veel te goed op mijn plek.’ Nu besloot ze de sprong wel te wagen. ‘Ik ben gewoon té nieuwsgierig.’

Concurrentiestrijd
De overstap naar ‘de grote concurrent’ wordt op de burelen van RTL niet door iedereen met hetzelfde enthousiasme ontvangen. ‘Er is nog steeds een soort concurrentiestrijd tussen RTL en de NOS’, vertelt Husslage. ‘Maar zelf voel ik die niet zo. We zijn concurrenten van elkaar, natuurlijk. Maar tegelijkertijd zie ik dat de redacties hele andere dingen doen en op een andere manier werken.’

Tekst loopt door onder de foto.

Beeld: Renske Holwerda Fotografie

Economisch nieuws
Voor een lange tijd was economisch nieuws voor veel mensen een ver-van-mijn-bed-show. Economische redacties waren ook lang ‘een buitenbeentje’, zegt Husslage. ‘Tot nu, in 2022, en we tegelijkertijd te maken hebben met inflatie, woningcrisis en nog wat van die fijne onderwerpen. Ik denk dat economische redacties belangrijker zijn dan ooit voor welke nieuwstitel dan ook. Iets waar ik overigens heel blij mee ben. Ik zeg altijd grappend dat er ook jaren zijn geweest dat de dividendbelasting het grootste economische nieuws van het jaar was. Als redactie zit je er dan heel anders bij dan in een jaar zoals dit. Iedereen in de samenleving wordt geraakt in zijn portemonnee, het is erg heftig.’

Je voelt de noodzaak van economische verhalen kortom veel meer dan in afgelopen jaren. ‘Je hebt veel meer uit te leggen aan veel meer mensen. Als journalist ben je daar uiteindelijk toch voor op de wereld gezet, om de goede kritische vragen te stellen en vooral mensen uit te leggen wat er gebeurt en welke invloed zij daar zelf mogelijk nog op hebben.’

Inhoud
Een van de grootste drijfveren achter de overstap van Husslage was de wens om meer ‘met de inhoud’ bezig te zijn. ‘Er valt nu héél erg veel onder mijn functie. Ik heb enerzijds een groot deel van een zender te managen. We maken elf nieuwsuitzendingen per dag, er zit een stuk branded content in, én online, én het halfachtnieuws, én we zijn breaking news-zender én we doen nog allerlei extra dingen. Dat is supergaaf, maar als leidinggevende is het wel héél veel. Bij de NOS valt een deel van die taken weg, ik hoef mij bijvoorbeeld niet meer bezig te houden met de kijkcijfers.’

Het zijn minder ballen die je tegelijkertijd in de lucht moet houden. ‘En dat is de reden dat ik overstap. Er zit een duidelijk verhaal achter de overstap: ik wil mij graag weer meer met de journalistiek bemoeien.’ Leidinggeven vindt Husslage heel leuk – ‘ik hoef niet weer redacteur te worden’ -, maar ze wil ‘tijd en ruimte’ hebben om zich op de inhoud te storten. 

Maar wát Husslage precies (anders) wil gaan doen bij ‘de buren’ van de NOS, dat houdt ze liever nog eventjes voor zich. ‘Dat ga je vanzelf zien.’

Uiteindelijk heeft Husslage vooral erg veel zin om aan de slag te gaan. ‘Het is cliché, maar ik wil op economisch vlak de beste journalistieke verhalen neerzetten. Er is zóveel te vertellen, zeker nu. Hoe komen we de periode van een hoge inflatie door, en weer uit? Mensen doen daar erg eenvoudig over, maar er zitten veel aspecten achter. Ik vind het belangrijk én mateloos interessant.’

Maak je een nieuwe stap in je loopbaan, laat het ons weten. Het kan gaan om een andere functie bij je huidige werkgever of een overstap naar een nieuwe (media)organisatie. Tip Villamedia je ‘transfer’ via Twitter, Instagram, Facebook of LinkedIn.

Karin Husslage (1983) studeerde Journalistiek aan de School voor Journalistiek in Utrecht en de Universiteit van Amsterdam. Ze begon haar carrière in de journalistiek als freelancer op de redactie van het Brabants Dagblad. Na te hebben gewerkt als freelancer was ze achtereenvolgend eindredacteur, chef redactie en hoofdredacteur bij magazine Sprout. Daarna stapte ze over naar RTL, waar ze redactiecoördinator was bij RTL Z en later plaatsvervangend chef en chef redactie van RTL Z en de economieredactie van RTL Nieuws.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.