Afstudeerprijs Villamedia 2019

— woensdag 23 oktober 2019, 16:10 | 0 reacties, praat mee

Karin Husslage nieuwe chef economie en Z bij RTL

Minder bezig zijn met de dagelijkse aansturing van de redactie en meer focussen op de bredere koers. Dat is in een notendop de grote verandering voor Karin Husslage (1983). Afgelopen week werd ze met terugwerkende kracht per 1 oktober benoemd tot chef van RTL Z én de economieredactie van RTL Nieuws. Husslage volgt daarmee Perry Feenstra op, die onlangs overstapte naar het RTL-programma Editie NL.

Die dagelijkse aansturing van de redactie, die gaat Husslage ergens wel missen. “Maar ik vind het ook heel interessant om verder vooruit te kijken en de strategie mee te bepalen. Mijn streven is om in de toekomst zwaar in te zetten op de journalistiek. Dat betekent strakke keuzes maken.”

Strakke keuzes
Een van die strakke keuzes is nog meer dan nu te gaan voor eigen nieuws. “We zijn heel goed in het opbouwen van dossiers en ons vastbijten in zaken. Dat wil ik laten groeien”, aldus Husslage, die op haar zeventiende haar eerste stappen in de journalistiek zette als freelance journalist bij het Brabants Dagblad. In de jaren daarna werkte ze onder andere als presentator bij 7 Ditches TV en was ze eindredacteur, chef en hoofdredacteur van Sprout. Husslage werkt sinds begin 2015 bij RTL Z, waar ze zich de afgelopen jaren focuste op de online & social-tak van het nieuwsmerk.

Naast meer inzetten op eigen nieuws wil Husslage ook meer gaan doen aan duiding. “We merken dat ons publiek daar veel behoefte aan heeft. We hebben eerder deze week bijvoorbeeld een extra uitzending gemaakt over de Brexit en hoe het u verder gaat met ondernemers en experts. We maken ook al een hele tijd explainer video’s, waarin we kijkers in een paar minuten bijpraten over een onderwerp. Dat soort dingen wil ik meer gaan doen.”

Niet meer ‘die beurszender’
Een ander pad voor de toekomst dat Husslage wil bewandelen is het veranderen van het imago van RTL Z. “We stonden altijd bekend als ‘die beurszender’. Dat levert je een wat grijzig imago op. Van dat grijze imago zijn we al een tijd aan het weg bewegen. Ik zie het als mijn missie om dat verder door te trekken. We zijn er allang niet alleen maar voor de beleggers.”

Husslage wordt in die beweging gesterkt door de redactie die ze de afgelopen jaren aanstuurde: een club van veelal jonge journalisten, die zowel uit de voeten kunnen met televisie als met internet. “Dat maakt ons heel flexibel.” Uit een van die mensen wordt een vervanger voor de nu voormalige functie van Husslage gezocht. Dat wordt nog een hele kluif, want “we hebben heel veel mensen die op die plek zouden passen”.

Bekijk meer van

RTL Z RTL Nieuws Karin Husslage

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.