John de Mol wil in 2019 eigen nieuwsdienst lanceren

John de Mol verwacht later in 2019 een eigen nieuwsdienst te zullen lanceren. Dat vertelde hij gisteravond in talkshow Pauw. De Mol werkt al jaren om Talpa Networks tot een multimediaal bedrijf om te vormen en nam daartoe - na de misukte overname van TMG - dit jaar onder meer persbureau ANP over. Talpa Network wil het online bereik vergroten, om te kunnen delen in lucratieve advertentiemark die nu wordt gedomineerd door partijen als Facebook en Google.
“De wereld verandert, de adverteerder verandert”, aldus De Mol. Adverteerders willen meer weten van klanten dan vroeger. “Dan moet je technologisch stappen maken om daarin mee te gaan”, stelt De Mol. Hij wijst erop dat bij Talpa Networks honderden IT’ers werken, een aantal dat de komende tijd nog zal groeien.
Toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens toonde zich vorige maand bezorgd over de al bestaande datahonger van Talpa, dat miljoenen Nederlanders in een profiel probeert te vangen.
Eerder deze maand constateerde Villamedia dat ook het ANP niet precies weet wat De Mol met het persbureau van plan is.
Het bedrijf Talpa Network groeit ongekend. Wat zijn de ambities en wat zijn de toekomstplannen van dit multimediabedrijf? Onder andere een eigen nieuwsdienst zegt John de Mol. #Pauw pic.twitter.com/tZHFZsDrJg
— Pauw (@pauwnl) December 19, 2018
De Mol wil dat Talpa Networks een van de namen wordt die je online als nieuwsbron ziet voorbijkomen, naast partijen als NU, NPO en het AD. Het lanceermoment van de nieuwsdienst volgt “zeer waarschijnlijk” later in 2019. De nieuwsdienst moet voldoen aan de nieuwe voorwaarden en eisen die adverteerders tegenwoordig stellen.
De nieuwsdienst zal voor zowel radio en televisie actief zijn, maar richt zich op vooral online, aldus De Mol.
Praat mee