Talpa Network wil laatste consolidatieslag winnen

De mediawereld in Nederland staat voor een laatste consolidatieslag. Over vijf jaar zijn er van de huidige grote mediabedrijven hooguit een of twee over. En Talpa Network van John de Mol wil er een van zijn, vertelt Pim Schmitz, bestuursvoorzitter van moederbedrijf Talpa Holding, aan NRC.
RTL, Sanoma, De Persgroep, Mediahuis en Talpa Network strijden om die ene plek of dus hooguit twee plekken, analyseert Schmitz.
Om daar te komen, is eigenaar John de Mol van plan flink te investeren. Hoeveel dat is willen Schmitz en Peter de Mönnink, topman van Talpa Network, tegenover NRC niet zeggen. Zelf wilde De Mol niet in gesprek met de krant.
De topmannen leggen uit dat Talpa Network meer dan een breed mediabedrijf moet worden. Het bedrijf droomt zelfs van een webwinkel à la bol.com en wil een nieuwsmerk bouwen dat concurreert met websites als Nu.nl. Dat is bedoeld om het online bereik te vergroten, nu nog de zwakke stee van het bedrijf.
Zij zien in bedrijven als Facebook, Amazon en Google hun echte concurrenten. Die kapen nu al de helft van de vaderlandse advertentiemarkt van 5 miljard euro per jaar weg bij Nederlandse uitgevers, maar zijn ook al halve (Facebook en Google) of hele (Amazon) webwinkels.
Dus gaat Talpa Network ook die weg op. Dat betekent: niet wedden op enkel radio of tv, maar op alles tegelijk, én zorgen dat je de gebruikers overal kunt volgen. Data verzamelen, gedrag en voorkeuren registreren, dag en nacht, als een soort Big Brother voor de consument. Meer bij NRC
Praat mee