— maandag 26 november 2018, 08:59 | 0 reacties, praat mee

Talpa Network wil laatste consolidatieslag winnen

De mediawereld in Nederland staat voor een laatste consolidatieslag. Over vijf jaar zijn er van de huidige grote mediabedrijven hooguit een of twee over. En Talpa Network van John de Mol wil er een van zijn, vertelt Pim Schmitz, bestuursvoorzitter van moederbedrijf Talpa Holding, aan NRC. Laatste wijziging: 26 november 2018, 10:46

RTL, Sanoma, De Persgroep, Mediahuis en Talpa Network strijden om die ene plek of dus hooguit twee plekken, analyseert Schmitz.

Om daar te komen, is eigenaar John de Mol van plan flink te investeren. Hoeveel dat is willen Schmitz en Peter de Mönnink, topman van Talpa Network, tegenover NRC niet zeggen. Zelf wilde De Mol niet in gesprek met de krant.

De topmannen leggen uit dat Talpa Network meer dan een breed mediabedrijf moet worden. Het bedrijf droomt zelfs van een webwinkel à la bol.com en wil een nieuwsmerk bouwen dat concurreert met websites als Nu.nl. Dat is bedoeld om het online bereik te vergroten, nu nog de zwakke stee van het bedrijf.

Zij zien in bedrijven als Facebook, Amazon en Google hun echte concurrenten. Die kapen nu al de helft van de vaderlandse advertentiemarkt van 5 miljard euro per jaar weg bij Nederlandse uitgevers, maar zijn ook al halve (Facebook en Google) of hele (Amazon) webwinkels.

Dus gaat Talpa Network ook die weg op. Dat betekent: niet wedden op enkel radio of tv, maar op alles tegelijk, én zorgen dat je de gebruikers overal kunt volgen. Data verzamelen, gedrag en voorkeuren registreren, dag en nacht, als een soort Big Brother voor de consument. Meer bij NRC

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.