e learning nvj

— zondag 31 juli 2022, 10:00 | 0 reacties, praat mee

Hoe overleeft Privé-hoofd­redacteur Evert Santegoeds de concurrentie van de digitale roddelrebellen?

© Maaike Putman

Hij is ’s lands grootste gossipjournalist, maar krijgt concurrentie van juicekanalen. Hoe overleeft Privé-hoofd­redacteur Evert Santegoeds de concurrentie van de digitale roddelrebellen? 'Ik ben begonnen toen Yvonne Coldeweijer nog in de poep lag. Ik bén de showbizz dino.' Laatste wijziging: 1 augustus 2022, 12:35

Dit artikel wordt met je gedeeld door NVJ-lid Marjolein Slats. Ook lid worden?

‘Je wilt het zeker over Yvonne Coldeweijer hebben hè?’ Evert Santegoeds staat met de laatste editie van weekblad Privé in zijn handen en overhandigt het tijdschrift vol trots.

‘Kijk, dit kost wel even iets meer moeite om te maken dan acht regeltjes op een roze achtergrond rammen op Instagram’, grijnst hij.

Bodega Keijzer in Amsterdam loopt langzaam vol als de hoofdredacteur van het grootste roddeltijdschrift van ­Nederland in een T-shirt en spijkerbroek binnen stiefelt. Het personeel groet de habitué en dirigeert het gezelschap naar een nisje.

Aan een tafeltje verderop zit multi-ondernemer Willem Smit gebogen over de kruiswoordpuzzel uit de Volkskrant ‘Niet te verwarren met Willem Smit met twee t’s hè’, zegt Santegoeds, doelend op de roemruchtige hoofdredacteur van Story en Privé.

In het hoofd van Santegoeds bevindt zich een jukebox aan anekdotes, vaak hilarisch, soms ontroerend en meestal bizar. Die mag hij graag vertellen. ‘Ik heb toch de leukste baan die er is’, zegt hij. En het gaat hem goed, dank u wel.

Hij voelt zich niet bedreigd door digitale uitdagers, zegt hij. ‘Uiteindelijk blijven er maar twee bladen over in Nederland: de Donald Duck en de Privé. Dus er is na mij echt nog een wel generatie nodig die elke week dat blad in de winkel moet zien te krijgen. Ik ben nu twintig jaar hoofdredacteur van Privé en ben er meer van overtuigd dat we bestaansrecht hebben dan twintig jaar geleden.

Toen mij bij de lancering van Boulevard in 2001 werd gevraagd, bestaan jullie nog over vijf jaar, zei ik vol bravoure: “Tuurlijk bestaan wij over vijf jaar”. Maar toen dacht ik: dat wordt wel lastig met Boulevard. Maar nu zie je dat alle vier de gossipbladen (naast Privé, hebben we Story, Weekend en Party, red.) nog in leven zijn, zelfs de Party (het blad met de laagste oplage en minste prestige, red.). Mensen willen die verhalen gewoon lezen. Ook nieuws dat ze al duizend keer gezien hebben.

Ik weet nog die aanslag op Koninginnedag in Apeldoorn. Dat autootje heb je ontelbare keren tegen die pilaar zien knallen, maar de lezers willen toch zien wat Privé er over te zeggen heeft.

Dat merk je ook als Willibrord (Frequin, red.) dood is. Ze willen weten wat wij eraan hebben toe te voegen. Nou, dat is best veel. Ik ken die bronnen al dertig of veertig jaar. Ik ben daar best hoopvol over gestemd. We hebben een stabiel abonneebestand van 40.000. Ik vind het opzienbarend dat mensen daar elk jaar meer dan honderd euro voor betalen. ’

Je bent een losse verkooptitel toch?
‘Ook 40.000 per week.’

Mediahuis is blij.
‘Ja, ze informeren al voorzichtig of ik tot mijn pensioen wil blijven.’

De top van het bedrijf smeekt Santegoeds bij te tekenen?
‘Ja, de top van het bedrijf, meneer Koster! Privé is een pijler van de uitgever. Op de Basisweg (hoofdkantoor van Mediahuis, red) telt dit mee. Toen de Belgen kwamen, dacht ik: die hebben helemaal geen tijdschriften, maar die zeiden: “Maar daar zijn wij fier op hè”.  Privé is een A-merk in het gossipsegment, vanaf het eerste nummer. De CEO, Rien van Beemen, zit veertig meter van mij vandaan met zijn kantoor, dus bij de koffieautomaat informeert hij wel eens. Hij heeft er natuurlijk ook geen omkijken naar.’

Evert Santegoeds is al vier decennia de koning van de Nederlandse roddelpers. In de vierde klas van de Havo maakte hij zijn eerste verhaal voor de ziekenomroep van Harderwijk. Een interview met Jos Brink.

Henk van der Meyden van de Privé vroeg hem daarna om voor hem te komen werken. Zijn school maakte hij nog net af. ‘Dat moest van mijn vader (een medewerker van de technische dienst bij de NS). Die vond dat het trouwens geen baan was voor een kerel’

Toen had je al verteld dat je op kerels viel?
‘Nou, dat andere gesprek kwam nog.’

Van der Meyden kon met twee citaten en in razend tempo een pagina voltypen.
‘Ja, dat zijn twee eigenschappen die ik gelukkig ook bezit. Met twee zinnen kun je al iets fabriceren. Mijn grote geluk is dat ik 1200 woorden tik in veertig minuten. Ik denk er een ochtend over na, maar als ik begin is het een grote letter brei. Dat scheelt heel veel tijd op een dag.

Ik kon in de Marco-vreemdgaan affaire (Borsato, red.) met minimale, maar goede informatie een heel verhaal maken. Ik had natuurlijk als enige het interview gehad waarin hij sprak over het “intimiteitsvacuüm”. Wat een term hè. Ik zei: “Wat zeg je nu? Zó heb ik vreemdgaan nog nooit omschreven”. Toen herhaalde hij dat met die grote ogen van hem: “Ja, een intimiteitsvacuüm”.’

Een gouden citaat.
‘Ik had wel door dat dat een kreet zou worden die “Even Tot Hier” (de satirische nieuwsshow van BNNVARA, red.) zou halen ja. Linda ging eraan voorbij in haar tv-versie (het interviewprogramma Linda’s Wintermaand, red.). Toen zei Borsato hetzelfde. Linda sloeg er minder op aan.

Matthijs van Nieuwkerk doet dat slimmer. Die las jouw werk wel goed voor hij André van Duin of Rob de Nijs in zijn Forever Young rubriek in ‘Matthijs Draait Door’ ondervroeg.
‘Matthijs legt er dan heel veel eer in om dat nog een keer te doen.’

Dat is een sneer.
‘Ja. Mensen vinden dat dan prachtige interviews van ­Matthijs. Maar De Nijs vertelde mij al dat hij Parkinson had. En Van Duin onthulde dat hij zijn lichaam ter beschikking wilde stellen aan de wetenschap. Mathijs deed daar heel verbaasd over. Dat had hij nog nóóóit gehoord.’

Jouw interview werd witgewassen in een cultureel correct sausje?
‘Ja, dank u.’

Coldeweijer heeft daar geen behoefte aan. Die brengt nieuws los van alle conventies of status. Met een paar alinea’s tekst op een roze achtergrond op Instagram groeide zij als een one army woman uit tot de Queen of Juice. Jij hebt dertig medewerkers nodig.
‘Die spionnen van haar staan niet op de loonlijst.’

Een half miljoen volgers. Meer dan een half miljoen omzet. Wel lekker efficiënt.
‘Het kan prima naast elkaar bestaan. Ik zie die strijd helemaal niet die aangewakkerd wordt vanuit de serieuze media.’

Zij noemt jou de showbizz dino.
‘Heeft ze ook gelijk in. Ik ben begonnen toen zij nog in de poep lag. Ik bén de showbizz dino. Ik appte haar laatst toen wij de scoop hadden over de hereniging tussen André Hazes junior en Monique in Florida. “Met de groetjes van de showbizz dino.’’’

Maar de tijden zijn wel veranderd. De juicekanalen hebben minder scrupules en behoren ook tot de journalistiek. Althans een rechter deelde Coldeweijer in bij die beroepsgroep. En vooral: ze zijn populair.
‘Ik sta daar wel raar van te kijken.’

De roddeljournalist die netjes aan hoor en wederhoor doet is niet meer relevant.
‘Ik heb ook heel veel dingen niet opgeschreven. Ik heb van de lessen van Van der Meyden en Smitt geleerd dat je geen huwelijken kapot moet maken; dat krijg je namelijk als een boemerang terug in je smoel.

Wat we wél kunnen doen is het brengen als het huwelijk al op de klippen is gelopen. Dan kun je het erop gooien dat het niet verwonderlijk was, aangezien er al geruchten waren. We wisten toch allemaal dat prins Jorge, de man van Christina, er een losse moraal op nahield en op plekken kwam waar een getrouwde man niet hoorde te komen, zoals jongensbordelen. ‘

Waarom niet gebracht? Hij zou chantabel kunnen zijn toch?
‘Ach, dat was in de jaren 90. Moet je die bladen nog eens inkijken. Voorzichtig.’

Ook het verhaal van het meisje dat zei seksueel te zijn misbruikt door Borsato heb je niet gebracht.
‘Die mevrouw en die dochter zijn eerst bij ons terecht­gekomen. Wij hebben gedacht: we gaan dat zo niet brengen. Volgens mij is dat een vrouw die voor hem gewerkt heeft en erg teleurgesteld is dat ze dat nú niet meer doet. Het deed mij in eerste instantie denken aan die Lancee zaak (waarbij een dochter een valse aangifte deed over haar vader, een politieman op Schiermonnikoog).’

Je zegt dat het verzonnen is?
‘Daar deed het mij aan denken. Ik ga die Borsato niet van de troon stoten met dit verhaal. Toen bleef het anderhalf jaar stil.’

En toen kwam de crimeredactie met nieuws van een aangifte.
‘Ja, die aangifte was het grote verschil. Maar is het daarmee waar? Aangifte kan iedereen doen. Carlo Boszhard doet aangifte tegen juicekanalen omdat die hem ervan beschuldigen ontucht te plegen met kandidaten. Loop gewoon naar een advocaat en sleur iemand voor de rechter als je het er niet mee eens bent.’

Je wordt met nieuws gebeld door de sterren. Maar soms heb je ook mazzel. Je betrapte Humberto Tan met Dionne Stax omdat hij bij jou in het appartement een flat had gehuurd.
‘Normaal gesproken zeg ik: het nieuws komt niet naar je toe, maar in dit geval… Ze stonden samen met mijn zwager in de lift. Maar ik kreeg ze niet samen op de foto.

Dus op een gegeven moment staat fotograaf Ferry de Kok klaar met zijn motor om Humberto na de talkshow op te vangen. Rijdt hij op de fiets van het Rembrandtplein, langs de Amstelstraat, over de Blauwe Brug naar de Valkenburgstraat. Ferry ziet hem daar naar binnen gaan en belt mij. “Ik zie hem hier de tweede of de derde deur naar binnenstappen.” Dus ik zeg: “De tweede of de derde? Dat is wel belangrijk.” “Waarom”, zegt Ferry. Nou op de begane grond bij de derde woont mijn collega Jan Uriot. Ferry: “Ja, hij ging naar binnen bij de derde”.’

Wat een pech. Je ontsnapt aan de ene showbizzverslaggever, maar gaat dan wonen in hetzelfde complex bij de volgende paparazzo-journalist.
‘Van de redactie van Privé wonen er twee mensen in Amsterdam, Jan en ik. En Humberto heeft het voor elkaar gekregen van mijn flatgebouw naar het appartementencomplex van Jan te verhuizen.’

Hij lacht. ‘Maar dat is nog niet de mooiste mazzel. Ik heb nog een keer geluk gehad. Robert (Santegoeds’ vriend, red.) en ik gaan uit eten in Amsterdam. Zit er een echtpaar. Die vragen: “Wanneer komen wij nou een keer in de Privé?”. Ineens komt er een fles wijn van die tafel. Die man van het stel loopt langs en vertelt dat hij in een huis in aanbouw van Willem-Alexander en Máxima werkt en over foto’s beschikt. Die drukken we af.

Willem-Alexander is razend. Die is met die foto’s onder zijn arm naar de FBI in New York gegaan, maar met niks teruggekomen. Het was niet te achterhalen. Er was geen enkele link te leggen met die mensen.’

Met die zaak stond je nog voor het hekje, toch?
‘Ja, het had niet gemogen, maar het was geen inbreuk op de privacy omdat ze er nog niet woonden.’

Je bent nu een van de best verdienende journalisten. Hoofdredacteur van weekblad Privé, chef van de Privé-pagina in De Telegraaf en medewerker van Shownieuws. Meer dan 2,5 ton per jaar, onthulde Quote.
‘Joh, ik leef van de rellen, maar ik heb het wel gevoeld in het gebouw. Mensen die “zakkenvuller” sisten als ze me in de gang voorbijliepen. Ik hoef me er niet voor te schamen, het was eindelijk het moment dat ik de auto kon kopen die ik wilde.’

Een?
‘Een Maserati.’

Opmerkelijk 1: Santegoeds was ooit lid van D66. Is nu ‘politiek op drift’. ‘Connie Palmen, de ex van D66-oprichter Hans van Mierlo, kwam ik in Antwerpen eens in een restaurant tegen. Geweldige vrouw. Zegt ze. ‘Kijk nou, zitten hier de twee meest gelezen schrijvers van Nederland aan één tafel.’

Opmerkelijk 2: Santegoeds weigert bij Shownieuws aan te schuiven met Story hoofdredacteur Guido den Aantrekker. ‘Een vreselijk man. Ik vind het al erg genoeg dat we samen in een plasticje in zo’n tijdschriftenpakket zitten. Ja, voor hem is het wel fijn, want dan blijven zijn nieuwtjes langer vers.’

Evert Santegoeds (60) is hoofdredacteur van weekblad Privé, chef van de Privé-pagina van De Telegraaf en commentator bij SBS Shownieuws.

Bekijk meer van

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.