Het Onderwijsblad wint Prijs voor de Onderwijsjournalistiek

Onderwijsblad-hoofdredacteur Robert Sikkes heeft met zijn onderzoek `Honderden miljoenen stromen weg uit het basisonderwijs', de Nationale Prijs voor de Onderwijsjournalistiek 2017 gewonnen.
Het prijswinnende artikel verscheen in het Onderwijsblad van 31 oktober 2015 en toonde waar extra geld voor banen in het basis- en voortgezet onderwijs aan was besteed. In 2013 werd bij het Nationaal Onderwijs Akkoord namelijk 150 miljoen vrijgemaakt voor zo’n drieduizend extra banen voor jongeren in basis- en voortgezet onderwijs. Tijdens de behandeling van de onderwijsbegroting van 2014 kon staatssecretaris Sander Dekker niet uitleggen wat er met dat geld was gebeurd. `Ik kan het niet overleggen met bonnetjes’, zei hij destijds. Het Onderwijsblad ging voor het basisonderwijs op zoek naar de extra banen. En de bijbehorende bonnetjes.
Volgens de jury deed het Onderwijsblad in de productie wat de staatssecretaris niet kon, namelijk de bonnetjes overleggen. En dan op een manier die `helder’ en `begrijpelijk’ was.
Er werden nog meer prijzen uitgereikt. De Prijs voor de beste onderwijsblog 2017 ging naar Janneke de Ruiter, voor de blog ’Waarom scholen nee zeggen tegen “moeilijke” leerlingen. Leerkrachten krijgen ten onrechte de zwartepiet toegespeeld als passend onderwijs niet werkt’.
De Werkbeurs onderwijsjournalistiek 2017 is toegekend aan Ronald Buitelaar, voor ‘De lerarenkloof’, een journalistiek onderzoek naar de dreigende kloof tussen de relatief kleine kring van actieve leraren en de zwijgende meerderheid.
Tenslotte kreeg Marion van Weeren een aanmoedigingswerkbeurs voor ‘Hoe werkdruk verhogend ervaren leraren de Inspectie van het Onderwijs en waarom?’.
Praat mee