Hearst stopt en verkoopt bladen. Alleen voor Esquire valt echt het doek
Het heeft even geduurd, nadat er eerst geruchten waren en later een summier persbericht, maar uitgeverij Hearst is er uit wat het met haar merken en magazines gaat doen. De ondernemingsraad heeft inmiddels positief geadviseerd. Uiteindelijk verdwijnt maar 1 titel echt: Esquire.
De belangrijkste reden voor de reorganisatie is de combinatie van eerder ingezette veranderingen in consumentengedrag, behoeften van adverteerders en mediaconsumptie, aldus het bedrijf in een persbericht. De ontwikkelingen zijn versneld door de COVID-19 pandemie.
Na de reorganisatie zal Hearst Netherlands stoppen met de publicatie van 7 van de 20 merken die momenteel worden uitgegeven. Het merendeel van de titels wordt naar verwachting elders doorgezet.
Hearst levert de uitgeeflicenties in van Vogue, Vogue Living, Glamour en ElleEten.nl. Condé Nast, de merkeigenaar van Vogue, Vogue Living en Glamour, is van plan de uitgave van deze merken in Nederland voort te zetten met een nieuwe partner.
Gestopt wordt met Esquire, Designer Vintage (gesprekken voor een mogelijke overname worden gestart) en Fiscalert (inmiddels voldoende kandidaten voor een overname) en Hearst Create (de uitgeefactiviteiten voor KLM worden voortgezet).
Het nieuwe portfolio van Hearst omvat dan Quote, Quest, National Geographic, National Geographic Traveler, ELLE, ELLE Decoration, Cosmopolitan, Harper’s Bazaar, Women’s Health, Men’s Health, Runner’s World, Bicycling en JAN.
Over de personele consequenties is nog niets bekend, aldus een woordvoerder. Dat wordt de komende tijd in kaart gebracht, waarbij kwaliteit boven snelheid gaat.
Praat mee