Afstudeerprijs Villamedia 2019

— dinsdag 3 juli 2018, 09:18 | 1 reactie, praat mee

Hearst Netherlands maakt een ruk naar een meer digitaal georiënteerde uitgeverij

© Hearst

Hearst Netherlands bouwt aan een nieuwe organisatie. Nu het eerste deel van de reorganisatie er op zit wordt duidelijk welke kant de uitgever op wil.

In een interview met de Bladendokter vertelt uitgever Luc van Os over de gemaakte keuzes. “We maken als organisatie een ruk naar een meer digitaal georiënteerde uitgeverij. We hebben genoeg kennis in huis op het gebied van print en met de komst van de nieuwe titels is die kennis alleen maar toegenomen. Maar daar ligt niet onze toekomst. Dus we willen de kennis op print temperen, zodat er ruimte komt voor interne kennis op het gebied van online en social media.”

Hearst nam in januari G+J Media Nederland over waarmee de bladen Vogue, JAN, Glamour, Quest, National Geographic, Designer Vintage en G+J’s en de Custom Content tak aan het portfolio werden toegevoegd. De overname werd in juni gevolgd door een reorganisatie waarbij in totaal 34 banen verdwenen, inclusief dertien redactionele banen. De reorganisatie was nodig omdat de omvang van de redacties “niet in lijn was met hoe redacties nu normaalgesproken werken.”

Hearst zou volgens de Bladendokter ook de komende dagen bekend maken dat het een overeenkomst heeft kunnen sluiten om Runner’s World en Bicycling van WPG Uitgevers over te kunnen nemen. Hearst nam begin dit jaar Rodale over, het moederbedrijf van onder meer Runner’s World en Bicycling. Toen werd duidelijk dat de beide titels in Nederland, na afloop van het WPG-contract, uiteindelijk bij Hearst Netherlands terecht zouden komen. WPG en Hearst Netherlands zijn al die tijd in overleg geweest om die overgang al eerder plaats te laten vinden.

Na de zomer staan er nog wat veranderingen op de planning bij Hearst. De uitgever gaat verhuizen. Vanaf september zal Hearst zijn intrek nemen in een pand in de Houthavens in Amsterdam. En in het najaar staat het tweede deel van de reorganisatie op stapel, maar Van Os wil er wel voor waken om te hard in te grijpen: “De print omzet van de nieuwe merken zijn goed, beter dan die van Hearst. Dus we moeten ook niet te hard ingrijpen en daarmee het kind met het badwater weggooien.”

Praat mee

1 reactie

Paul Jansen, 12 augustus 2018, 14:29

Dan zijn er flinke bergen te verzetten. De Huidige app is compleet onbruikbaar. Het regent foutmeldingen in de huidige app. De applicatie klapt er uit tijdens het lezen en al maanden kan ik als abonnee geen digitale editie lezen zonder hem opnieuw te moeten kopen. Als abonnee heb ik recht op een gratis digitale editie, ook hier grossiert men in fouten. Ik adviseer Hearst om eerste deze basisfunctionsliteit op orde te hebben alvorens over digitale koers na te denken. Dit huidige app vanNational Geographic is schrikbarend brandhout. Onbegrijpelijk….

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.