website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Hearst Netherlands maakt een ruk naar een meer digitaal georiënteerde uitgeverij

Trudy Brandenburg - van de Ven — Geplaatst in uitgeverij op dinsdag 3 juli 2018, 09:18

© Hearst

Nieuws Hearst Netherlands bouwt aan een nieuwe organisatie. Nu het eerste deel van de reorganisatie er op zit wordt duidelijk welke kant de uitgever op wil.

In een interview met de Bladendokter vertelt uitgever Luc van Os over de gemaakte keuzes. “We maken als organisatie een ruk naar een meer digitaal georiënteerde uitgeverij. We hebben genoeg kennis in huis op het gebied van print en met de komst van de nieuwe titels is die kennis alleen maar toegenomen. Maar daar ligt niet onze toekomst. Dus we willen de kennis op print temperen, zodat er ruimte komt voor interne kennis op het gebied van online en social media.”

Hearst nam in januari G+J Media Nederland over waarmee de bladen Vogue, JAN, Glamour, Quest, National Geographic, Designer Vintage en G+J’s en de Custom Content tak aan het portfolio werden toegevoegd. De overname werd in juni gevolgd door een reorganisatie waarbij in totaal 34 banen verdwenen, inclusief dertien redactionele banen. De reorganisatie was nodig omdat de omvang van de redacties “niet in lijn was met hoe redacties nu normaalgesproken werken.”

Hearst zou volgens de Bladendokter ook de komende dagen bekend maken dat het een overeenkomst heeft kunnen sluiten om Runner’s World en Bicycling van WPG Uitgevers over te kunnen nemen. Hearst nam begin dit jaar Rodale over, het moederbedrijf van onder meer Runner’s World en Bicycling. Toen werd duidelijk dat de beide titels in Nederland, na afloop van het WPG-contract, uiteindelijk bij Hearst Netherlands terecht zouden komen. WPG en Hearst Netherlands zijn al die tijd in overleg geweest om die overgang al eerder plaats te laten vinden.

Na de zomer staan er nog wat veranderingen op de planning bij Hearst. De uitgever gaat verhuizen. Vanaf september zal Hearst zijn intrek nemen in een pand in de Houthavens in Amsterdam. En in het najaar staat het tweede deel van de reorganisatie op stapel, maar Van Os wil er wel voor waken om te hard in te grijpen: “De print omzet van de nieuwe merken zijn goed, beter dan die van Hearst. Dus we moeten ook niet te hard ingrijpen en daarmee het kind met het badwater weggooien.”

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.