Meer plannen van Hearst met Gruner + Jahr bekend
Hearst Netherlands hoopt een efficiencyslag te kunnen maken door de overname van Gruner + Jahr Media Nederland. Dat zegt algemeen directeur van hearst, Luc van Os, in een interview met Adformatie dat later deze week verschijnt.
De samenvoeging tot één uitgeefhuis onder de naam Hearst Netherlands moet al snel een feit zijn. Volgens Van Os heeft het Amerikaans moederconcern Hearst ‘echt de wil’ om te investeren. ‘Dat gebeurt in IT, software en extra mensen. Het personeel van G+J gaat mee, waardoor we op zo’n 300 fte uitkomen.’
Maar natuurlijk ontstaan er bij de samenvoeging dubbelfuncties. ‘Ik ga niet onder stoelen of banken steken dat we daar naar gaan kijken. De bedoeling van de deal is ook om een efficiencyslag te maken. Je kunt daarmee een eenmalig voordeel behalen.’
Het is de bedoeling alle (magazine)merken te behouden. ‘Maar er komt een herschikking in wat er naar print gaat en naar digitaal. We moeten ook de ogen niet sluiten voor het feit dat de printmarkt krimpt. Dan kun je al je geld en investeringen in print steken, maar dan kom je op een gegeven moment in een situatie dat je alleen maar met kostenreducties bezig bent. Dan heb je geen ruimte om te investeren.”
De deal is overigens nog onder voorbehoud van goedkeuring door de ondernemingsraad van G+J Media en de mededingingsautoriteit en wordt naar verwachting voor het eind van dit jaar afgerond. De voorwaarden zijn niet bekendgemaakt. Meer bij Adformatie
Praat mee