Groep YouTubers belooft eerlijker te zijn over reclame
Duidelijk maken of YouTubers betaald hebben gekregen voor een vlog of niet. Dat is het doel van de vrijdag gelanceerde 'Social Code: YouTube'. In deze code heeft een grote groep vloggers afspraken vastgelegd die meer transparantie belooft over reclame in hun video's. De code kwam tot stand in samenwerking met het Commissariaat voor de Media, dat de onduidelijkheid rond reclame in veel vlogs hekelde. Het Commissariaat deed eerder dit jaar onderzoek naar sluikreclames en kwam tot de conclusie dat veel Nederlandse YouTubers het niet zo nauw nemen met de regels, die volgens IAB Nederland toch al zo'n drie jaar bestaan.
Ook de Reclame Code Commissie, Multi Channel Networks en andere belangenorganisaties zijn bij de gesprekken betrokken geweest, meldt het Commissariaat op zijn website. Vloggers die geld hebben gekregen voor een bepaalde video zullen aan het begin van die video middels een tekst duidelijk maken dat er sprake is van reclame, óf melden dat zelf tijdens de video. Ook in de beschrijving van de video wordt duidelijk gemaakt dat het om reclame gaat. Wanneer vloggers geen geld hebben gekregen, maar de dienst of het product in kwestie gratis of met korting hebben ontvangen, vermelden ze dat. De code wordt in het voorjaar van 2018 voor het eerst geëvalueerd. De code is te vinden op de website desocialcode.nl.
Praat mee