Geen overeenkomst tussen Google en DPG Media over doorplaatsen artikelen

DPG Media behoort niet tot de Nederlandse partijen waarmee Google een deal heeft gesloten over het doorplaatsen van artikelen in de populaire zoekmachine. Dat laat zakelijk directeur DPG Media Bart Verkade desgevraagd aan Villamedia weten. Het was al bekend dat ook uitgever Mediahuis geen overeenkomst met Google heeft bereikt.
In een blogpost schreef Google op 11 mei onder andere met Nederlandse nieuwsmedia overeenkomsten te hebben gesloten. Welke media dit zijn is onduidelijk. Google wil namelijk niet zeggen met welke organisaties in Nederland overeenkomsten zijn gesloten, omdat het om vertrouwelijke afspraken zou gaan.
Waarom DPG Media, Mediahuis en Google geen overeenkomst hebben bereikt is niet bekend. Google zelf zegt in afwachting te zijn van de uitgevers, die eerder zouden hebben aangegeven liever in collectief verband met Google te willen onderhandelen. ‘Kortom, wij zijn nog in afwachting van een groep/collectief om inhoudelijk mee in gesprek te gaan’, zo laat de woordvoerder van het bedrijf weten.
Google hoeft niet te betalen
Google heeft volgens de blogpost in Duitsland met 220 krantentitels en nieuwsmedia afspraken gemaakt over het betalen voor nieuws. Ook in Frankrijk, Oostenrijk en Hongarije zijn er deals over het plaatsen van nieuwsberichten.
Voor het plaatsen van heel korte fragmenten van nieuwsartikelen in de zoekmachine hoeft Google niet te betalen. Het is nu aan lidstaten zelf om nationale wetgeving hiervoor in te voeren.
Het zit mediabedrijven al lange tijd dwars dat internetbedrijven als Google en Facebook hun berichten doorplaatsen. Daardoor lopen ze zelf advertentie-inkomsten mis terwijl de techconcerns daar dankzij hun kopij meer van binnenhalen.
Praat mee
1 reactie
photopress, 13 mei 2022, 13:04
Tja heeft Bart Verkade toch eens bakzeil gehaald,misschien eens de juiste vrouw of man op de juiste plek zetten,Bart is daar niet geschikt voor gezien zijn verleden en het proberen collegas uit te kleden.
Vraag me toch wel eens af hoe hij ooit als regio redacteurtje aan die baan komt!~terwijl zijn collega’s vaak een titel hadden enz wandelde Bart ze voorbij.
Ook klachten over het RTM personeel kwamen hem nooit goed uit was commercieel niet belangrijk,dus bij Google haalde hij dus even bakzeil,daar had je geld uit kunnen slepen Bartje zodat je je collea’S een een beter tarief kon betalen je bent zeker je eigen begin jaren vergeten op de regio redactie,zou me schamen