— vrijdag 17 mei 2019, 13:02 | 0 reacties, praat mee

FTM maakt bezwaar tegen wetsontwerp btw-tarief

Beeld: Pixabay

Follow The Money (FTM) heeft in een brief (PDF) aan het ministerie van Financiën bezwaar gemaakt tegen het wetsvoorstel ePublicaties. In dat wetsvoorstel wordt bepaald welke digitale publicaties per 1 januari 2020 profiteren van een lager btw-tarief op hun producties en abonnementen. FTM vreest, net als koepelorganisatie NDP, het Genootschap van Hoofdredacteuren en de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ), dat het lage btw-tarief van 9 procent alleen gaat gelden voor digitale producten van kranten, tijdschriften en boeken.

Daarmee worden andere digitale media buitengesloten, schrijft FTM-uitgever Jan-Willem Sanders in de brief. Zij blijven vallen onder het hoge btw-tarief (21 procent), waar de digitale producten van kranten en tijdschriften naar het lage btw-tarief van 9 procent gaan. Sanders maakt bezwaar tegen die afbakening, die “gemaakt wordt op vorm, bundeling en verschijningsfrequentie en niet op inhoud en kwaliteit”. Volgens hem vergroot het wetsvoorstel de ongelijkheid tussen klassieke media die naast papier ook digitaal uitgeven en innovatieve media die exclusief digitaal zijn.

‘Boete op innovatie’
“De partijen die het meest gaan profiteren van het wetsontwerp zoals dat er nu ligt, zijn de bedrijven die nu al een dominante positie in de markt hebben en over een groot deel van hun lezersinkomsten al kunnen rekenen op het lage btw-tarief”, aldus Sanders. “Het hogere btw-tarief voor digital only-uitgaven verhoogt bovendien de drempel voor nieuwe partijen om toe te treden tot de Nederlandse markt voor journalistiek. Wij vinden het belangrijk dat deze markt pluriform is, en dat innovatieve partijen niet op een fiscale achterstand komen te staan als gevolg van hun vernieuwende karakter.”

FTM voorspelt dat het hanteren van het hogere btw-tarief op veel digitale uitgaven een rem zet op innovatie. Vernieuwende spelers op de markt worden volgens FTM “geboren op het internet, en niet op papier. Als redacties die uitsluitend digitaal publiceren een hoger btw-tarief moeten betalen, dan is dat in feite een fiscale boete op innovatie.”

cop 2019

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.