mgm nvj maart

— vrijdag 11 augustus 2017, 11:25 | 0 reacties, praat mee

Freelancers klagen over nieuw facturatiesysteem Sanoma

Freelancers klagen over nieuw facturatiesysteem Sanoma
ANP

Het nieuwe factureringssysteem dat uitgever Sanoma sinds enkele maanden gebruikt, bezorgt freelancers flinke kopzorgen. In besloten groepen op Facebook en tegenover Villamedia noemen ze het systeem onoverzichtelijk en onduidelijk, en klagen ze dat facturen met het nieuwe systeem veel later worden voldaan dan voorheen. Laatste wijziging: 11 augustus 2017, 11:28

Binnen het nieuwe factureringssysteem mogen freelancers niet zelf meer een factuur indienen. In plaats daarvan krijgen ze een door Sanoma opgestelde factuur (iets wat self-billing wordt genoemd). Freelancers ontvangen voorafgaand aan het afronden van een opdracht een modelovereenkomst. Die voldoet aan de in de wet DBA gestelde eisen en moet duidelijkheid scheppen over gemaakte afspraken tussen Sanoma en de freelancer. Alleen als de freelancer die modelovereenkomst (digitaal) ondertekent, stuurt het concern de factuur.

Maar die modelovereenkomsten komen echter vaak te laat, klagen freelancers. “Meestal twee tot drie weken na de deadline. Pas na ondertekening ontvang ik de factuur en pas 30 dagen daarna heb ik mijn geld. Terwijl het vroeger altijd binnen twee weken binnen was”, aldus journalist Eveline Hagenbeek. Een andere freelancer – die niet met naam genoemd wil worden – stelt dat hij afgelopen maand helemaal geen inkomen had, terwijl er nog “duizenden euro’s uitstaan”. “Dat tikt wat rente betreft ook lekker aan voor Sanoma.”

Het factureringssysteem wordt gerund door de Freelance Service Desk van Sanoma, maar bij die desk klagen levert weinig resultaat op, stellen de freelancers. “Door het nieuwe systeem is het voor mij onduidelijk om te zien waar mijn factuur nu ‘zweeft’”, aldus journalist Anne Broekman. “En aangezien je ook geen eigen factuurnummers kunt invoeren op de facturen die Sanoma voor je maakt, wordt ook mijn eigen administratie ingewikkelder.”

Gevraagd naar een reactie onderkent Maartje van ‘t Hart, HR shared service manager en vraagbaak van de Freelance Service Desk van Sanoma, dat er “opstartproblemen zijn geweest, die hebben geleid tot een achterstand in de verwerking. Inmiddels zijn deze grotendeels opgelost en worden dagelijks honderden facturen tijdig betaald”.

Volgens Van ‘t Hart, die benadrukt dat meer media-bedrijven gebruik maken van self-billing, is de betaaltermijn inderdaad opgerekt naar 30 dagen. “Maar wel gerekend vanaf de deadline van de opdracht.” Ook stelt ze dat niet alle freelancers het nieuwe factureringssysteem als last ervaren. “Sommigen vinden het juist een verlichting dat ze geen facturen meer hoeven maken.”

Bekijk meer van

Sanoma

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.