website over journalistiek

x

Download de Villamedia-app

 

Freelancers klagen over nieuw facturatiesysteem Sanoma

Nick Kivits — Geplaatst in freelance op vrijdag 11 augustus 2017, 11:25

ANP

ANP

Nieuws

Het nieuwe factureringssysteem dat uitgever Sanoma sinds enkele maanden gebruikt, bezorgt freelancers flinke kopzorgen. In besloten groepen op Facebook en tegenover Villamedia noemen ze het systeem onoverzichtelijk en onduidelijk, en klagen ze dat facturen met het nieuwe systeem veel later worden voldaan dan voorheen.

Binnen het nieuwe factureringssysteem mogen freelancers niet zelf meer een factuur indienen. In plaats daarvan krijgen ze een door Sanoma opgestelde factuur (iets wat self-billing wordt genoemd). Freelancers ontvangen voorafgaand aan het afronden van een opdracht een modelovereenkomst. Die voldoet aan de in de wet DBA gestelde eisen en moet duidelijkheid scheppen over gemaakte afspraken tussen Sanoma en de freelancer. Alleen als de freelancer die modelovereenkomst (digitaal) ondertekent, stuurt het concern de factuur.

Maar die modelovereenkomsten komen echter vaak te laat, klagen freelancers. “Meestal twee tot drie weken na de deadline. Pas na ondertekening ontvang ik de factuur en pas 30 dagen daarna heb ik mijn geld. Terwijl het vroeger altijd binnen twee weken binnen was”, aldus journalist Eveline Hagenbeek. Een andere freelancer – die niet met naam genoemd wil worden – stelt dat hij afgelopen maand helemaal geen inkomen had, terwijl er nog “duizenden euro’s uitstaan”. “Dat tikt wat rente betreft ook lekker aan voor Sanoma.”

Het factureringssysteem wordt gerund door de Freelance Service Desk van Sanoma, maar bij die desk klagen levert weinig resultaat op, stellen de freelancers. “Door het nieuwe systeem is het voor mij onduidelijk om te zien waar mijn factuur nu ‘zweeft’”, aldus journalist Anne Broekman. “En aangezien je ook geen eigen factuurnummers kunt invoeren op de facturen die Sanoma voor je maakt, wordt ook mijn eigen administratie ingewikkelder.”

Gevraagd naar een reactie onderkent Maartje van ‘t Hart, HR shared service manager en vraagbaak van de Freelance Service Desk van Sanoma, dat er “opstartproblemen zijn geweest, die hebben geleid tot een achterstand in de verwerking. Inmiddels zijn deze grotendeels opgelost en worden dagelijks honderden facturen tijdig betaald”.

Volgens Van ‘t Hart, die benadrukt dat meer media-bedrijven gebruik maken van self-billing, is de betaaltermijn inderdaad opgerekt naar 30 dagen. “Maar wel gerekend vanaf de deadline van de opdracht.” Ook stelt ze dat niet alle freelancers het nieuwe factureringssysteem als last ervaren. “Sommigen vinden het juist een verlichting dat ze geen facturen meer hoeven maken.”

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Masterclass EU