Facebook werkt aan techniek voor reclame op versleutelde gegevens
In de rubriek Innovatie schrijft Villamedia-redacteur Lars Pasveer over alles met een stekker of internetadres. Dit keer over de wens van Facebook om reclame te kunnen verkopen op versleutelde informatie.
Technologiesite The Information bericht over plannen van Facebook om kunstmatige intelligentie op versleutelde data los te laten. Niet met het doel dat te kraken, maar wel om er voldoende patronen in te ontdekken zodat er nog steeds reclame op kan worden verkocht. Volgens Facebook is het nog wel te vroeg om de techniek op diensten als WhatsApp los te laten.
De idee, homomorfische encryptie genaamd, bestaat al decennia. Niet alleen Facebook onderzoekt de potentie ervan als reclamemiddel: ook andere grote techbedrijven als Google en Microsoft houden zich ermee bezig.
Volgens Engadget zou een succesvolle implementatie ervan zowel toezichthouders als adverteerders tevreden kunnen stellen. Die laatsten kunnen dan nog steeds analyses uitvoeren op gegevens, zonder dat de informatie zelf leesbaar aan derden wordt getoond. / The Information
Praat mee