EU-voorstel: ‘rechten uitgevers versterkt’

Als het aan de Europese Commissie ligt dan zullen uitgevers en makers in de toekomst sterker in hun recht staan om betalingen te vragen voor het gebruik van delen van artikelen door internetgiganten als Google en Facebook. Dat blijkt uit nieuwe regels die de Commissie in een conceptdocument heeft opgesteld dat is ingezien door The Guardian.
In december vorig jaar kwamen de eerste berichten naar buiten dat de Europese Commissie onderzoek deed naar de rechten van uitgevers.
Uitgevers oefenen druk uit om het speelveld gelijk te maken omdat Google en Facebook volgens hen flink wat reclame-inkomsten opstrijken door het plaatsen van andermans artikelfragmenten, terwijl de originele publicatie geen geld krijgt. De commissie stelt in het document dat “de duurzaamheid van uitgeefindustrieëen in de EU mogelijk op het spel staat, met het risico op nog meer negatieve gevolgen voor de pluriformiteit van de media, het democratisch debat en de kwaliteit van de informatie”.
Als de plannen worden goedgekeurd dan moet bijvoorbeeld Google’s moederbedrijf Alphabet uitgevers gaan betalen om delen van de artikelen te gebruiken voor Google-diensten. In verschillende landen liggen uitgevers van nieuwssites al overhoop met Google, dat in zoekresultaten en in de nieuwsdienst Google News vaak de kop en eerste paragraaf van artikelen laat zien.
Praat mee