— dinsdag 26 oktober 2021, 13:10 | 0 reacties, praat mee

‘Facebook draagt bij aan geweld en desinformatie binnen India’

Facebook-klokkenluider Francis Haugen, die interne documenten over Facebooks desinformatie-beleid naar buiten bracht. Ze getuigde deze week voor een Britse commissie. | AFP - © Tolga Akmen / AFP

Facebook speelde een rol bij aan de toename van geweld, desinformatie en hate-speech in India, blijkt uit documenten die zijn gelekt door de Facebook-klokkenluider Frances Haugen.

De documenten tonen aan hoe nepaccounts en zogeheten ‘bots’, gelieerd aan onder meer de regerende partij van India, de aanloop naar de landelijke verkiezingen verstoorden. Wat Facebook “betekenisvolle sociale interactie” op het platform noemt, leidde tot meer desinformatie in India. In de praktijk schaart Facebook onder de term ‘betekenisvol’ ook polarisatie en ruzie, stelt Haugen.

Haugen vertrok bij Facebook uit onvrede over het beleid daarvan te blijven profiteren, maar nam interne documenten met intern onderzoek mee om aan officiële instanties te overhandigen. Eerder deze maand getuigde ze voor het Amerikaanse Congres. Deze week getuigde ze voor een Britse parlementaire commissie.

Facebook-werknemers worstelen met deze negatieve effecten van het platform in India. Verscheidene onderzoeken en memo’s bevestigen regelmatig geuite kritiek: dat Facebook in een land opereert zonder besef van de impact op lokale cultuur en politiek en daarbij onvoldoende middelen vrijmaakt om eventuele problemen op te lossen.

Maar liefst 87 procent van Facebooks budget voor het bestrijden van desinformatie gaat naar de Verenigde Staten. De overige 13 procent is voor de rest van de wereld. Die onevenwichtige focus op de Verenigde States heeft ook voor landen naast India gevolgen gehad. Tijdens de novemberverkiezingen in Myanmar heeft Facebook maatregelen genomen om desinformatie in de kiem te smoren. Ondanks dat die maatregelen succesvol waren in het tegengaan van desinformatie, werden die maatregelen weer teruggedraaid nadat de verkiezingen voorbij waren.

Facebook-woordvoerder Andy Stone stelt dat de cijfers uit de documenten incompleet zijn en dat bijvoorbeeld de factchecking-partners van Facebook niet zijn meegewogen. Facebook zou daarnaast veel geld hebben gestoken in technologie om haatzaaien en desinformatie te detecteren in talen anders dan Engels. Het zou volgens Stone wereldwijde blootstelling aan desinformatie op het platform inmiddels hebben gehalveerd.

In een reactie op de berichtgeving stelt Facebook verder dat er geen one-size-fits-all-oplossing is. Er zijn teams opgebouwd met expertise in mensenrechten, misinformatie en polarisatie. Daarbij maakt Facebook elke zes maanden een analyse welke landen risico lopen op offline geweld en treedt waar nodig op. Meer bij New York Times

Bekijk meer van

India Frances Haugen Facebook

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.