— woensdag 22 april 2020, 13:16 | 0 reacties, praat mee

Europarlementariërs willen Europees noodfonds voor media

De kaalslag in de media door de coronacrisis moet bestreden worden met een Europees noodfonds en door het subsidiëren van abonnementen voor jongeren. Ook zouden de communicatiebudgetten van de EU aan nationale nieuwsmedia besteed moeten worden, in plaats van aan de grote online platforms. Dat schrijven 42 Europarlementariërs in een brandbrief aan de voorzitters van de Europese Commissie, de Europese Raad, het Europees Parlement en drie eurocommissarissen. Laatste wijziging: 27 april 2020, 09:14

Ze betitelen de economische situatie van de media als grimmig. En voorzien het failliet van complete nieuwsorganisaties binnen maanden, zo niet weken, met desastreuze gevolgen voor de democratische infrastructuur en dus voor de Europese samenlevingen.

Met dalingen in opbrengsten tot 80 procent dreigt de mediasector te worden gedecimeerd, terwijl veel media de klap van de vorige economische crisis nog niet te boven zijn, schrijven ze verder.

Het geld moet komen uit potjes die nog over zijn. Zo verdeelde de Europese Commissie onlangs 37 miljard over de lidstaten om de coronacrisis te helpen beheersen. ´Fondsen kunnen nu makkelijker daar terecht komen waar ze het meest nodig zijn´, zegt Sabine Verheyen, de invloedrijke Duitse voorzitter van de CULT-Commissie die over media, onderwijs en cultuur gaat.

Ook willen de Europarlementariërs dat de instituties goed kijken naar hun eigen mogelijkheden om media te ondersteunen. Ze vragen naast een noodfonds ook om gratis abonnementen op media te faciliteren wat tegelijk mediawijsheid stimuleert. Verder vragen ze om de communicatiebudgetten van de Europese Commissie en het Europees Parlement te besteden aan nationale nieuwsmedia en niet aan de grote online platforms. Ook vragen ze aan het parlement om proefprojecten die meer geld kunnen opleveren voor media. De Europarlementariërs stellen ook dat de nationale hulpprogramma´s onvoldoende zijn.

De brief is door afgevaardigden uit alle politieke groepen ondertekend, behalve uit het rechts-populistische Identiteit en Democratie, de groep waarin ook de PVV zit. Er is geen enkele Nederlander die de brief heeft ondertekend. De brief is een brandbrief en heeft geen parlementaire status in de zin van een resolutie.

Wel komen dit soort brieven regelmatig op een later moment terug in de besluitvorming. Bovendien vormt het een manier om stof te doen opwaaien over dit onderwerp. De Eurocommissarissen Thierry Breton (interne markt) en Mariya Gabriel (Cultuur) die de brief ook hebben gekregen, zijn door Sabine Verheyen uitgenodigd om in commissie cultuur op 4 mei over de problemen van de mediasector te praten.

Bekijk meer van

Europees Parlement corona

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.