festival journalistiek nvj 2022

— dinsdag 30 januari 2018, 08:27 | 0 reacties, praat mee

EU vs Disinfo trekt nepnieuws-beschuldiging GeenStijl en TPO in

GeenStijl en The Post Online worden door de EU niet langer beschuldigd van het verspreiden van valse informatie. Een vertaalfout zou aan de basis liggen van de vermelding op de site van EU-taakgroep EU vs Disinfo. Laatste wijziging: 1 februari 2018, 14:05

Vorige week bleek dat onder meer de NPO Radio1, De Gelderlander, The Post Online (TPO) en GeenStijl werden beschuldigd van het verspreiden van nepnieuws door EU vs Disinfo, een EU-taakgroep die zich bezighoudt met Russische desinformatie en nepnieuws. . Op hun site staat een lange lijst artikelen die volgens de EU leugens bevatten.

De taakgroep achter de website heeft het GeenStijl-artikel en het artikel over The Post Online maandag verwijderd. Een woordvoerder van de taakgroep zegt tegen de NOS dat het er nooit op had moeten staan. De fout zou te wijten zijn aan een vertaalfout.

Vorige week zei een EU-woordvoerder nog tegen Villamedia dat er mensen “met Nederlandse taalvaardigheden in het team zitten”.  Ook zei de woordvoerder dat het team ondersteuning kan krijgen van vertaaldiensten van de EU en Nederlandse collega’s binnen EU-instellingen.

Naar aanleiding van berichtgeving in Nederlandse media heeft EU vs Disinfo besloten de terminologie over ‘disinforming outlets’ aan te passen. De taakgroep wil daarmee benadrukken dat niet het medium, maar de desinformatie in de artikelen centraal staat.

GeenStijl accepteerde de beschuldiging niet en dreigde met juridische stappen als het artikel niet verwijderd zou worden en als er geen rectificatie zou komen. Het is niet duidelijk of er een rectificatie komt. GeenStijl zegt in een reactie “geduldig” te wachten tot de rectificatie alsnog zal verschijnen. De website heeft de werkgroep tot woensdag de tijd gegeven.

The Post Online en publicist Chris Aalberts, die het artikel schreef dat op de Europese lijst terechtkwam, “sluiten een juridisch vervolg tegen de Europese Commissie niet uit”, zo staat op TPO.

Een artikel van De Gelderlander en een radiogesprek dat werd uitgezonden door BNN-VARA blijven wel op EUvsdisinfo.eu staan. Ook op deze meldingen van de werkgroep was veel kritiek in Nederland, maar volgens EUvsdisinfo zijn via deze media wel degelijk leugens verspreid.

Praat mee

de waag

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.