Leaderboard Journalist van het Jaar PIP Den Haag

— donderdag 7 december 2023, 11:35 | 0 reacties, praat mee

Eerste AI-cover Formule 1 magazine deels uit nood geboren - maar vanaf nu ‘zeker niet de norm’

De met behulp van AI-beeldgeneratie gemaakte cover, met Las Vegas iconen als het reusachtige Ceasar's Palace, de fonteinen van het Bellagio-hotel en de Las Vegas Boulevard. | Formule 1 Magazine / Roularta

Eind vorige maand presenteerde Roularta-titel Formule 1 Magazine met onverbloemde trots een cover, gemaakt met behulp van AI. Een generatieve beeldmaker had de redactie, deadline op de horizon, uit de brand geholpen. In het persbericht dat uitgever Roularta Media Nederland rondstuurde over deze eerste AI-cover klonk weinig terughoudendheid rond AI. We vroegen hoofdredacteur André Venema of de verleiding bij de volgende deadline niet opnieuw groot zal zijn. Laatste wijziging: 7 december 2023, 15:29

AI-covers zijn nu zeker niet de norm, stelt Venema: “Eigenlijk was de inzet van AI voor de cover van editie 16-17 een noodgeval. Op de donderdag voor de deadline - vier dagen later - besloten we ons geplande coveridee en themaverhaal rond Oscar Piastri te laten vallen. De timing was, mede omdat hij onopvallende uitslagen reed in Amerika, Mexico en Brazilië, niet goed.”

Een komende eerste Grand Prix in Las Vegas was volgens Venema een voor de hand liggend alternatief. Een proefcover die de vormgever maakte (op basis van beelden van de officiële F1-site) zag er volgens Venema goed uit. Vanwege rechtenkwesties was dat beeld echter niet te gebruiken.

Venema: “We hebben daarop zelf beeld uitgezocht voor een samengestelde cover. Op maandagochtend waren we nog steeds niet tevreden. We wilden all-in gaan en veel van wat Las Vegas zo typeert op de cover kwijt.” Een zoektocht door beeldbanken bleef onbevredigend. “We hebben een abonnement bij ChatGPT”, aldus Venema. De AI-tekstgenerator kan verzoeken doorzetten richting beeldmaker DALL-E.

Experimenten met prompts als sign Welcome To Fabulous Las Vegas, Eiffeltoren en nachtrace leverde uiteindelijk - “na enkele aanpassingen door onze vormgever” - precies op wat de redactie zocht.

Venema: “De Grand Prix van Las Vegas leende zich prima voor een experiment met AI. Er was immers nog geen geschikt (race)beeld van vorige edities beschikbaar. De tijdsdruk speelde op die maandag een belangrijke rol. Maar als we het niets hadden gevonden, hadden we de cover ook niet gebruikt en genoegen genomen met minder.”

“Overigens hebben we op een enkele lezer na alleen maar positieve reacties op de cover gehad. We vonden de cover zelf ook dynamisch, het beantwoordde op een paar details na (waaronder een ouder model F1-auto) precies onze verlangens. Het straalt uit waar Las Vegas voor staat - en wat we vooraf ongeveer konden verwachten van dat shownummer onder kunstlicht”, licht Venema toe.

“We mogen binnen Roularta Media Nederland met AI spelen. We krijgen een vrije hand”, zegt Venema. Er zijn voor hem wel duidelijke grenzen. Een AI-interview met coureur Michael Schumacher, zoals het Duitse roddelblad Die Aktuelle maakte (en de hoofredacteur haar baan kostte, red.) komt er onder mijn leiding niet, stelt Venema resoluut.

“Om eigen, onderscheidende verhalen en reportages op te halen en te maken zijn wij juist al 30 jaar bij alle Grand Prix aanwezig”, stelt Venema. Stukken in print en online zijn allemaal mensen- en handwerk. Ondanks de gevierde teugels vanuit Roularta rondom AI deed de titel er volgens Venema “nog niet zo heel gek veel mee”.

Venema: “Het was een spannende manier van werken, maar dat betekent niet meteen dat we dit altijd zo gaan doen.”

AI binnen Roularta
Rajno van Wilgenburg is binnen Roularta Nederland pleitbezorger en aanjager van het AI-experiment. In het persbericht rondom de Formule 1-cover klinkt enkel ongebreideld enthousiasme voor de vaardigheden van generatieve tekst- en beeldmakers. We vroegen hem hoe de uitgever tegen de combinatie AI en redactionele inhoud aankijkt.

“Ik denk dat een misvatting is dat de kwaliteiten van een redacteur volledig zijn te vervangen met AI. Zo zetten wij het ook niet in”, stelt Van Wilgenburg.

“Roularta is ontzettend trots op de content die wordt geproduceerd. Deze content - hetzij een artikel, in print of online, video of podcast, wordt nooit louter door een AI gemaakt en dan gepubliceerd”, aldus Van Wilgenburg. De uitgever zal nooit blindvaren op AI. Van Wilgenburg: “Dat staat bij ons voorop.”

“Daarom hebben we ook daadwerkelijk richtlijnen opgesteld wat we wel en niet met AI doen”, zegt Van Wilgenburg: “Deels op basis van de Europese wetgeving, maar vooral ook met het oog op de lezers. Zij hebben een verwachting van ons op het gebied van kwaliteit en authenticiteit - en dat moet wel in lijn liggen met de inzet van generatieve AI.”

Het is heel belangrijk dat je AI tastbaar maakt voor de collega’s

Van Wilgenburg ziet grote kansen voor ondersteuning in het redactionele proces. “In de brainstormfase kan een generatieve AI van pas komen. We zetten ChatGPT bijvoorbeeld in om lange stukken voor onderzoek te analyseren, of het helpt met het generen van beeldelementen voor beeldproducties. We zien hier een flinke tijdswinst”, stelt hij.

In een document over de inzet van AI bij Roularta Media Nederland wordt als “ons belangrijkste focuspunt” genoemd “dat iedereen AI kan omarmen zodat het werk nog beter en leuker wordt.” Op welke manier?

Het vermindert de afhankelijkheid van externe bureaus, geeft Van Wilgenburg als voorbeeld. AI maakt volgens Van Wilgenburg het werk van de redacteur leuker “omdat zij nu meer zelf kunnen ontwerpen of ontwikkelen”. Het geeft volgens hem ook de aanzet tot experiment. Volgens Van Wilgenburg kan de vrijgekomen tijd worden gebruikt echt belangrijke zaken “zoals het uitbreiden van het merk, terwijl een AI bijvoorbeeld het proeflezen en delen van de eindredactie op zich neemt.”

“Ik was onlangs op een congres waar AI werd omschreven als een foutieve term, gelieve zouden we het moeten omvatten als een Intelligence Augmentation (een aanvulling op, LP). Dit slaat voor ons de spijker op de kop. Hoe maken we processen sneller, beter en efficiënter, zodat de redacteur dieper tot de kern van zijn of haar werk kan komen?”

Van Wilgenburg: “Het is heel belangrijk dat je het tastbaar maakt voor de collega’s.” Binnen Roularta is een aantal trainingen en inspiratiesessies georganiseerd waar redacties konden zien en ervaren wat AI allemaal kan.

“Niet om hen te dwingen hier mee te gaan werken, maar om hen te inspireren en het zaadje te planten.”

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.