Erwin van Luit (Roularta Media Nederland): ‘Magazinemerken bestaan niet meer bij ons’

Achteraf gezien had uitgever New Skool Media veel eerder moeten beginnen met digitaliseren. Maar de prioriteit lag de laatste jaren vooral op de core business: de tijdschriften. Nu New Skool Media is overgenomen door het Belgische Roularta, is er ruimte om te experimenteren. ‘We zijn nog lang niet te laat.’
Nu de overname van New Skool Media voltooid is, kijken ze bij Roularta Media Nederland vooruit. En dat betekent: verder kijken dan print. Want hoewel het bedrijf blij kan zijn met een omzet van 70 miljoen euro, opereert de uitgeverij wel in een krimpmarkt. ‘We houden onze titels goed overeind. Maar print groeit niet. Als de lijn waar we nu in zitten zich doortrekt, dan kunnen we nog heel wat jaren vooruit. Decennia zelfs. Maar er komt een punt waarop dat niet meer gaat. En dat punt willen we voor zijn.’
Aan het woord is Erwin van Luit, voormalig CEO van New Skool Media en inmiddels werkzaam in diezelfde functie bij Roularta Media Nederland. 2023 is voor de uitgeverij van titels als EW, KIJK en Plus Magazine het jaar van de digitalisering. Met sommige titels gaat dat al best aardig. Bij EW neemt het aantal digitale abonnees al een aantal jaar toe en voor Beleggers Belangen geldt hetzelfde. Bij die laatste is de helft van de abonnees digital only. Maar bij een hoop andere titels is het wat abonnementen betreft nog altijd print wat de klok slaat.
Eén app, alle merken
De oplossing? Een nieuwe ‘multibrand’-app. Daarin krijgen abonnees van Roularta-titels ook toegang tot artikelen uit andere merken van de uitgeverij. Een abonnee op Truckstar kan zo ook verhalen lezen uit een titel als Moto73, en omgekeerd. Helemaal nieuw is dat idee niet: in België heeft Roularta al zo’n app: Mijn Magazines. Van Luit: ‘We gaan hier in Nederland niet precies hetzelfde doen, maar onze app gaat wel gebaseerd zijn op die van onze Belgische collega’s.’
De multibrand-app is op het moment van schrijven nog in ontwikkeling en moet later dit jaar klaar zijn. Van Luit is nog niet helemaal zeker van de exacte insteek: ‘We weten nog niet of we abonnees gratis toegang gaan geven tot alle verhalen uit al onze titels, of dat ze alleen een selectie van beste verhalen uit andere titels krijgen. We kunnen er ook nog voor kiezen om alles beschikbaar te maken tegen een extra vergoeding. Daar zijn we nog over aan het nadenken.’
De multibrand-app van Roularta Media Nederland doet in opzet een beetje denken aan de tactiek die DPG Media een tijd geleden uitrolde. Abonnees kunnen met een DPG Media account inloggen op de websites en apps van de andere merken van DPG. Daarmee krijgen ze toegang tot bepaalde extra’s of mogelijkheden. Het belangrijkste verschil: DPG Media past die tactiek toe in zowel zijn apps als websites. Van Luit: ‘Daar willen wij ook naartoe. Maar vooralsnog focussen we ons eerst op de app. Maar first things first.’
Van magazine naar merk
Die ruimte is er nu ook, na de overname van New Skool Media door Roularta Media Nederland, aldus Van Luit. Hij geeft toe dat New Skool Media (ook onder zijn leiding) de vertaalslag naar digitaal eerder had moeten maken. ‘In retrospectief hadden we daar harder op moeten duwen. Maar we hebben eerst de prioriteit bij onze core business gelegd: het maken van magazines. Nu dat goed gaat, kijken we verder. We zijn er relatief laat mee, maar zelfs dan is het nog lang niet te laat.’
Onderdeel van die omslag is dat Van Luit liever niet meer spreekt van magazinemerken. Hij zegt: ‘Die bestaan eigenlijk niet meer bij ons. We hebben nu mediamerken. De informatie die we delen, willen we via verschillende kanalen brengen. Dat kunnen printmagazines zijn, maar ook digitale abonnementen, podcasts, events, academies, lezingen, nieuwsbrieven…’
Bij de ene titel gaat die 360-gradenaanpak al beter dan bij de andere. Zo biedt EW leergangen aan via Nyenrode Business University, heeft Moto73 een ledenclub (de zogenoemde Riders Club), is Truckstar onlosmakelijk verbonden met het Truckstar Festival en hebben zowel Knip als Delicious een eigen academy, waar lezers cursussen kunnen volgen. ‘Het is de bedoeling dat we met al onze merken zulke verdienmodellen gaan uitrollen’, aldus Van Luit. ‘Al werkt natuurlijk niet ieder model bij ieder merk.’
Probeerjaar
Om dat proces te bespoedigen heeft de uitgeverij de afgelopen periode bij zijn titels zogenoemde ‘online regisseurs’ aangesteld. ‘Dat zijn personen op de redacties die ervoor zorgen dat de content op de juiste manier online komen, die rekening houden met seo, die zorg dragen voor de diverse nieuwsbrieven en die social goed in de vingers hebben. Alles staat of valt met de juiste mensen op de juiste plekken zetten.
2023 is naast het jaar van de digitalisering ook een jaar van proberen. Hoewel Roularta Media Nederland het proces van digitalisering en innovatie in de gaten houdt, is het de bedoeling dat de vernieuwing grotendeels van de redacties zelf komt. En niet alles hoeft meteen wat op te leveren. Van Luit: ‘Innoveren is ook je mensen laten experimenteren.’
Praat mee