Dylan Haegens breidt imperium uit met tijdschrift

De tijd dat elke halve BN’er zijn eigen tijdschrift begon, ligt goddank alweer een tijdje achter ons. Als er zo heel af en toe nog eens eentje opduikt, dan is het meestal een grote. Deze week verschijnt voor het eerst de Dylan. En toen moest ik toch even googelen.
Dat ik die goedgemutste jongen op de cover niet kende, ligt geheel en alleen aan mij, want Dylan Haegens (1992) is een heuse YouTube-sensatie. De videomaker (geen vlogger!) uit Venray heeft bijna anderhalf miljoen volgers op zijn YouTube kanaal. Naar verluidt verdient hij een dikbelegde boterham met zijn videokanalen en de verkoop van zaken als schoolspullen, kleding, petjes, sleutelhangers en telefoonhoesjes met zijn beeltenis of slogan (‘Hey Mensen’) erop. Eerder dit jaar bracht hij ook zijn eerste bioscoopfilm uit.
En nu heeft hij dus zijn eigen tijdschrift, dat tien keer per jaar zal verschijnen. We maken kennis met de moeder van Dylan (zijn echte moeder, op YouTube gebruikt hij een stand-in, zo leren we), krijgen instructies voor het maken van slijm (met QR code naar een… filmpje!), kijken in stripvorm backstage bij het maken van een Youtube-video en leren hoe we een taart maken van tosti’s, Dylans favoriete eten.
Het is een interessant experiment. Zullen tieners naar de winkel snellen om hun held in print te aanschouwen, als ze hem ook de hele dag gratis op zijn video-kanaal kunnen bekijken. Print, wat is dat eigenlijk? ‘Voor iedereen die bijna alleen Youtube kijkt of Fortnite speelt: het papieren ding dat jij nu in handen hebt, waar groot mijn gezicht en naam op de voorkant staan, dat heet dus een tijdschrift’, verduidelijkt Dylan in zijn redactioneel. Wie weet, wordt het nog een nieuwe rage.
‘De Dylan’ is een uitgave van Hearst en verschijnt 10 keer per jaar voor €4,99, www.dylanmagazine.nl
Praat mee