Nog steeds in bad met JAN

De maandelijkse lifestyle glossy JAN bestaat deze maand 12,5 jaar en viert dat met een extra dik jubileumnummer, waarin de redactie stil staat bij alles wat in die afgelopen jaren voorbij is gekomen. 12,5 jaar mode, opvoeden, levensverhalen, beauty-adviezen, covers, en vooral: de 138 persoonlijke interviews met bekende Nederlanders.
Want die zijn van begin af aan het handelsmerk van JAN geweest. Een onderdeel van het blad, vertelde oprichter Marie Nanette Schaepman vaak tijdens bijeenkomsten met vakgenoten, waar ze weigerde op te bezuinigen, omdat die stukken zichzelf terugbetalen.
Vaak werden ze afgenomen door de begenadigd interviewer Pieter Webeling en vergezeld van uitgebreide fotoshoots, liefst op exotische locaties. Eva Jinek met Bram Moszkowicz op Capri, Birgit Schuurman aan de vloedlijn in Zuid Amerika, Bracha van Doesburg op een gondel in Venetië. De mooiste beelden en uitspraken komen in het jubileumnummer nog eens voorbij. (Loes Haverkort als een hedendaagse Marilyn Monroe op het strand van Miami: ‘Op de toneelschool hebben ze me niet afgebroken. Dat heb ik zelf gedaan.’)
Schaepman bedacht het magazine voor 30-plus vrouwen in 2005. Het moest een no-nonsense glossy worden. De mede-uitgevers, destijds van TMG, krabde zich meermaals achter de oren over de oerhollandse titel. Maar Schaepman zag de Abri-campagnes al voor zich: in bad met JAN, in bed met JAN. Geen Hollywood-zweem. Een blad met ‘gewone vrouwen met echte levens’.
‘We leven in een tijd die draait om emoties. En die vraagt om het echte, het onvervalste, het intieme, dat wat dichtbij staat. JAN is een glossy die over het alledaagse durft te schrijven zonder bang te zijn dat dit gewoontjes wordt’, zegt Esther Goedegebuure, die vanaf het begin bij JAN betrokken is en in 2011 het stokje als hoofdredacteur van Schaepman overnam.
Ze hebben het goed aangevoeld. JAN is er na al die jaren nog steeds en heeft een stijgende print-oplage en een handvol spin-offs. Dat is een prestatie voor ieder blad, en zeker voor een productie van Nederlandse bodem die niet kan terugvallen op content en sturing van licentie-houders in het buitenland.
Het jubileumnummer van JAN, een uitgave van Hearst, ligt nu in de winkel, voor 6,99 euro.
Praat mee