foj 2019

— donderdag 20 februari 2014, 09:16 | 0 reacties, praat mee

Murdochs meedogenloze bedrijfscultuur

Mediajournalist David Folkenflik (sinds 2004 in dienst bij de publieke radiozender National Public Radio) legt in zijn eind vorig jaar verschenen boek ‘Murdoch’s World. The Last of the Old Media Empires’ een indringende en soms onverkwikkelijke wereld bloot van de mega-uitgeverij News Corporation.

In Nederland is het bedrijf vooral bekend van het recent gelanceerde station Fox Television en het succesvolle bod van ruim 1 miljard euro op voetbalrechten.

In het Engelstalige deel van de wereld, waar News Corporation vooral actief is, is de uitgeverij berucht om de nietsontziende werkwijze, waarbij een omvangrijk afluisterschandaal bij Britse dochterkranten als absoluut dieptepunt wordt gezien. Murdoch zette de 168 jaar oude krant in kwestie zonder al te veel ceremonie bij het grof vuil.

Maar ook buiten Engeland is de meedogenloze bedrijfscultuur berucht. Folkenflik verklaart dat als een exponent van de Australische ‘mate’-cultuur, waar ‘vrienden’ elkaar de hand boven het hoofd houden. Het woord ‘mate’ is subtiel, schrijft Folkenflik. ‘Het beschrijft de waarde van samenzijn en broederschap – maar is ook een manier om buiten te sluiten.’

In het portfolio van News Corporation zitten kranten en zenders die vrijelijk hun eigen plan trekken, met bijtende, intimiderende, bij vlagen racistische en soms ronduit leugenachtige activistische ‘journalistiek’, beschrijft Folkenflik. Je valt lezend van de ene verbazing in de andere: welke redactie staat bijvoorbeeld toe een zwarte columnist als ‘symboolnikker’ te betitelen? Nou ja, die van de New York Post dus – en dan door een van je directe collega’s.

Het boek zit vol met zulke brisante schetsen van de bedrijfscultuur, opzetjes en intimidatie van vermeende vijanden. Het is bij vlagen onvoorstelbaar dat een uitgeverij zo opereert én er succesvol mee is.

‘Murdoch’s World’ is voorbeeldig onderbouwd, met maar liefst 49 pagina’s aan gedetailleerde bronvermeldingen. Folkenflik schrijft zijn verhaal vlot en vol zelfvertrouwen, zichtbaar niet onder de indruk van de reus die hij tegenover zich vindt.

David Folkenflik - Murdoch’s World: The Last of the Old Media Empires, Public Affairs Books, ISBN 9781610390897, € 21 ,-

Bekijk meer van

vvoj 2019

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.