Duitse uitgever verliest weer rechtszaak om verbod Adblock

Het Duitse Hoooggerechtshof heeft bepaald dat het gebruiken van online reclamefilters zoals Adblock Plus legaal is. De uitspraak is een klap in het gezicht van uitgevers.
We won!!!! German Supreme Court fully confirms that ad blocking in general and @AdblockPlus in particular are 100% legal! pic.twitter.com/kqPJV11FK4
— Tim Schumacher (@TimSchu) April 19, 2018
De Duitse uitgever Axel Springer had om een verbod van het populaire Adblock Plus van Eyeo gevraagd. Het bedrijf had aangevoerd dat aanbieders van adblockers de concurrentiewetgeving overtreden. Adblockers zorgen er voor dat reclameboodschappen door een groot deel van de online lezers niet gezien worden en zetten zo het inkomstenmodel van online nieuws onder druk.
De uitspraak betekent dat het blokkeren van internetreclame in Duitsland is toegestaan en dat diensten geld mogen verdienen aan het van de zwarte lijst halen van adverteerders tegen geld. Eyeo hanteert een beleid om bedrijven te whitelisten als hun reclames aan bepaalde voorwaarden voldoet om het gebruik van kwalitatief betere advertenties te stimuleren en irritatie bij de lezer te voorkomen.
Er lopen nog meer rechtszaken van media tegen Adblock, maar grote kans van slagen hebben ze na deze uitspraak niet meer. Eerdere uitspraken van lagere rechtbanken waren ook steeds in het voordeel van Eyeo. Meer bij De Tijd / Tweakers / The Next Web
Praat mee