— vrijdag 14 januari 2022, 10:17 | 0 reacties, praat mee

‘Documentaire Nederland Fraudeland aangepast onder druk van OM’

© ANP / Bart Maat

UPDATE Omroep KRO-NCRV en producent Selfmade hebben onder druk van het Openbaar Ministerie scènes aangepast in de documentaire over de FIOD die begin januari werd uitgezonden. Daarnaast zijn er ook scènes uit de film verwijderd. Laatste wijziging: 14 januari 2022, 13:03

Dat stelt regisseur René Roelofs in een interview met NRC. Hij noemt de versie van de film die werd uitgezonden afgezwakt en verminkt. Ook zegt hij dat hij voorafgaand aan de vertoning van de documentaire niet met journalisten over de film mocht praten.

Voor de documentaire Nederland Fraudeland mocht Roelofs een half jaar lang het werk van de FIOD filmen. De beelden werden een aantal jaren gemaakt, tijdens een onderzoek naar vermeende fraude bij sushiketen Sumo. Daarna lagen de beelden, volgens afspraak, jarenlang in de kluis.

De film zou uitgezonden worden na de eerste uitspraak in de rechtszaak rondom Sumo. Later werd uitzending verboden door de rechtbank. Pas na twee jaar procederen werd in oktober besloten dat de film alsnog mocht worden uitgezonden. Dat gebeurde op 5 januari.

Roelofs stelt in NRC dat hij zijn documentaire in 2019 kant-en-klaar heeft ingeleverd. “Daarna zijn KRO-NRCV en producent Selfmade ermee aan de haal gegaan. Ze hebben me buitenspel gezet. De film die de publieke omroep uitzond, was voor mij ook nieuw.” Roelofs stelt dat zijn versie van de documentaire twintig minuten langer duurde. Hij stelt dat er minstens elf scènes uit zijn film zijn verwijderd, waaronder nieuwsfragmenten van regionale omroepen uit 2014, waarin invallen bij de sushiketen te zien waren.

Volgens de filmmaker zijn er ook nieuwe dingen toegevoegd, zoals de eindtekst die aan het einde van de documentaire over het beeld rolt. In 2019 kwam al aan het licht dat het Openbaar Ministerie druk had uitgeoefend om de film te laten veranderen. Roelofs ging daar destijds niet mee akkoord en is woedend dat zijn film nu buiten hem om alsnog is aangepast.

“Als je onthullende documentaires wil, weet je ook dat er druk en gedoe kan komen”, aldus de filmmaker. “Dan moet je je rug rechthouden en als er tegengas komt pal achter je makers blijven staan. Hoezo mag de naam van een bank groot in beeld bij witwasnieuws en die van een sushiketen niet in deze film? De omroep heeft denk ik ook te lang gevaren op onjuist juridisch advies.”

KRO-NCRV en producent Selfmade hebben in een gezamenlijke mail aan NRC laten weten niet te willen reageren op vragen. In plaats daarvan willen ze op een later moment hun visie delen in een gesprek met de krant. In een reactie tegenover Villamedia stelt KRO/NCRV zich niet te herkennen in de aantijgingen van Roels. “Voor de volledigheid: de inhoudelijke eindverantwoordelijkheid van een documentaire ligt altijd bij de omroep, nooit bij de regisseur. Wij hebben gisteren NRC uitgenodigd om onze kant van dit complexe verhaal van de totstandkoming van de documentaire Nederland Fraudeland toe te lichten. Ondanks dit aanbod heeft NRC hier niet op gewacht en besloten dit in onze ogen eenzijdige artikel te publiceren.”

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.