anner smart octo

— maandag 21 december 2020, 08:52 | 0 reacties, praat mee

Dit zijn de gevolgen van coronajaar 2020 bij kranten van DPG Media

Kranten komen van de band af rollen - © Koen van Weel / ANP

Het jaar 2020, ook wel bekend als het coronajaar, raakte ook de krantenwereld. Daarin hebben verschillende kranten wel de vrijheid genomen te vernieuwen en te experimenteren. Zo ook de kranten van DPG Media. Een aantal hoofdredacteuren blikt terug op coronajaar 2020.

Het Algemeen Dagblad begon dit jaar een coronakroniek, gemaakt door Frank Poorthuis. Hiermee laat de krant zien “niet met beleidsnotities te werken, maar altijd reagerend op de actualiteit. Ook is de ochtendtalkshow Ochtendshow To Go werd dit jaar uitgebreid tot vier momenten op een dag, waarbij ook live sportevenementen en de persconferenties van Rutte en De Jonge worden meegenomen.

Daarnaast zet het AD steeds meer in op regionale verslaggeving, waar volgens de lezersonderzoeken ook steeds meer behoefte aan is. Volgens de hoofdredactie (Hans Nijenhuis en Paul van den Bosch) gaan ze daar ook in 2021 mee door.

Brabants Dagblad
Eén van die regionale titels is het Brabants Dagblad. Hoofdredacteur Lucas van Houtert complimenteert de redactie in zijn hoofdredactionele terugblik: “We werkten bijna helemaal vanuit huis, zelfs de eindredacteuren en vormgevers legden thuis de laatste hand aan de pagina’s. Zelden zag ik een redactie zo lang, zo bevlogen haar werk doen.”

In Brabant was het namelijk heel lang corona dat de klok sloeg: “Aanvankelijk sloeg het virus nergens zo hard toe als in Brabant. Corona en quarantaine werden de meest gebruikte woorden.”

Trouw
Ook bij de Trouw moest er door de coronacrisis veel veranderen, memoreert Cees van der Laan: “Wat personeelsbeleid betreft is het een dynamisch jaar geweest. Dit jaar alleen al hebben wij tien nieuwe, veelal jonge talenten aangetrokken. Ze vormden onderdeel van een flinke personeelscarrousel op de redactie.”

Aan deze personeelswisselingen lag ook een verandering in de weekendbijlage ten grondslag: “Die flinke personeelscarrousel op de redactie kwam op gang door het inrichten van een nieuwe redactie voor het zaterdagmagazine Tijdgeest en het opheffen van de redacties voor Tijd en Letter&Geest”. Net als bij het Algemeen Dagblad kon ook de Trouw een groei van hun abonnees noteren. Trouw groeide dit jaar met vier procent naar 117.000 betalende klanten (print en digitaal).

De Volkskrant
Datzelfde geldt voor De Volkskrant, zo stelt hoofdredacteur Pieter Klok in een interview: “‘Die enorm gegroeide belangstelling van lezers die we aan het begin zagen is gebleven. Dat is logisch want het nieuws is opeens de persoonlijke levenssfeer binnengedrongen.”

Klok kreeg nogal wat kritiek op zijn stelling dat tijdens de coronacrisis een journalist niet als eerste alle beleidsbeslissingen van de overheid onder het vergrootglas moet leggen. Hem wordt in zijn eigen krant de vraag gesteld: Is de krant kritisch genoeg geweest, denk jij achteraf?

Antwoord Klok: ‘Dat vind ik moeilijk om over mezelf te zeggen. Ik vind natuurlijk van wel. Maar ik heb ook belangrijke lessen geleerd. Bijvoorbeeld dat je wetenschap nooit het beleid moet laten bepalen. De wetenschap is een heel zorgvuldige methode: voordat wetenschappers een mondkapje aanraden, willen ze onomstotelijk hebben bewezen dat het werkt. Maar moet je in tijden van crisis wel wachten tot iets onomstotelijk bewezen is?

‘Je kan misschien beter zeggen: we weten het niet, maar als het niet schaadt, laten we het dan toch maar alvast doen. Zo’n standpunt zal de wetenschap niet innemen, maar een politicus kan dat wel. Premier Rutte verschool zich achter de wetenschap, maar dat is fundamenteel fout. Doordat we te lang de wetenschap lieten bepalen, hebben we misschien te lang de strengere maatregelen uitgesteld.

‘Een tweede les, misschien wel de belangrijkste, is dat je tijdens een crisis niet te ver vooruit moet kijken. Tijdens zo’n crisis wil iedereen weten wanneer we er weer vanaf zijn. Daardoor voel je als krant een enorme druk om iets over de toekomst te zeggen. Maar dat is in zo’n onzekere periode gevaarlijk.

‘Daar kwam ik door schade en schande achter. We hadden op 29 februari een voorpagina met de kop: ‘De angst voor het virus lijkt erger dan het virus zelf’. Die heb ik zelf gemaakt, uit het verlangen om de situatie te duiden. Dat je dat verlangen moet onderdrukken in crisistijd is een grote les voor mij.’

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.