nvj corona

— vrijdag 27 september 2019, 08:49 | 0 reacties, praat mee

Der Spiegel trekt artikel terug wegens gebrek aan bewijs

EPA / Daniel Bockwoldt

Het Duitse weekblad Der Spiegel heeft een artikel uit 2014 teruggetrokken, omdat de redactie niet kan controleren of er bewijs is voor de gepresenteerde feiten. In het verhaal schrijft journalist Rafael Buschmann over mogelijk bedrog bij het wedden op wedstrijden tijdens het WK-voetbal in Brazilië.

De journalist baseert een deel van zijn verhaal op een gesprek met de beruchte matchfixer Wilson Raj Perumal. Maar die zegt dat het gesprek nooit plaats heeft gevonden op de manier waarop het is gepresenteerd.

Dat schrijft NRC In zijn artikel ‘Rotte appels’ schrijft Buschmann dat hij voorafgaand aan de wedstrijd tussen Kameroen en Kroatië via Facebook met Perumal sprak. De Singaporese matchfixer verklapte volgens Buschmann in dat gesprek dat Kroatië met 4-0 zou gaan winnen en dat er in de eerste helft van de wedstrijd een rode kaart zou vallen. Dat gebeurde ook allemaal, wat door de journalist neer wordt gezet als bewijs dat matchfixing mogelijk was tijdens het WK.

Perumal stelt echter dat het gesprek niet vóór de wedstrijd, maar daarna plaats vond. Een dag nadat het verhaal werd gepubliceerd eiste hij al een rectificatie. Hij liet onder andere chats zien van het gesprek, waarin ook de tijden te zien waren waarop hij zijn berichten verstuurde.

Buschmann kon zelf geen bewijs van het gesprek laten zien, omdat de berichten aan zijn kant zouden zijn verdwenen. Hij verweerde zich door te stellen dat hij gehackt is en dat de telefoon waarmee hij screenshots van het gesprek heeft gemaakt in een plas water is gevallen.

Hoewel het artikel gewoon gepubliceerd werd, trekt Der Spiegel het nu, vijf jaar na dato, alsnog terug. Dat terugtrekken heeft alles te maken met de zaak rondom Der Spiegel-journalist Claus Relotius, waarvan in december aan het licht kwam dat hij jarenlang verhalen had verzonnen. Door de affaire besloot Der Spiegel zijn verhalen onder de loep te nemen.

Ondanks het verwijderen van het artikel blijft Buschmann wel werken bij Der Spiegel. Eerder deze maand werd hij er benoemd tot chef onderzoeksjournalistiek, maar die benoeming is nu teruggedraaid.

Bekijk meer van

Rafael Buschmann Der Spiegel

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.