website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

De Pegel gaat langs bij Nadieh Bremer: ‘Klanten moeten weten dat je bestaat’

Erwin van 't Hof en Sjoerd Arends — Geplaatst op Friday 23 November 2018, 10:46

© Truus van Gog

De Pegel Hoe creëer je ruimte voor journalistiek die je écht belangrijk vindt? Om daarachter te komen, spreken freelancers Sjoerd Arends en Erwin van ’t Hof met vakgenoten. Dit keer met prijswinnend datavisualisator Nadieh Bremer. Ze maakt niet alleen data zichtbaar en aantrekkelijk, maar ook zichzelf. Voor de liefhebbers van deze serie: er is ook weer een podcast.

In het Abcoudese appartement van Nadieh zien we een glimp van haar beeldscherm, met daarop een kleurrijk netwerk. Het blijkt een onderdeel van haar nieuwste freelance opdracht. ‘Ik maak verschillende visualisaties voor UNESCO over de verbanden tussen cultureel erfgoed. Ze wilden het gemakkelijker maken om het cultureel erfgoed in te zien. Ze hebben nu alleen een lijst en een tabel.’

Nadieh is ‘data visualization designer and artist’. Ze vertaalt bergen informatie naar artistieke, interactieve, digitale afbeeldingen en animaties. ‘Ik richt me specifiek op grote datasets. Ergens tussen de honderd en de paar duizend datapunten.’ Dat doet ze met succes. Nadieh won meerdere prijzen en werkt voor grote internationale opdrachtgevers, terwijl ze nog geen twee jaar actief is als freelancer.

Voordat Nadieh als ZZP’er aan de slag ging, is ze een aantal jaar consultant bij Deloitte en data visualisation designer bij betaalbedrijf Adyen. Ze richt zich op de analyse en presentatie van data. Tijdens dat werk ontdekt ze waar haar hart ligt. ‘Ik kwam er gaandeweg achter wat voor visualisaties ik wilde maken: meer artistieke. Toen kwam freelancen als meest logische optie naar boven.’ Nu werkt ze voor allerlei bedrijven en organisaties, waaronder kranten en tijdschriften.

Ze zet zichzelf op de kaart met projecten die ze zelf initieert. De onderwerpen lopen uiteen. Een project laat bijvoorbeeld zien hoeveel woorden de karakters uit Lord of the Rings spreken op een specifieke locatie. Een ander project gaat over restaurant gerelateerde voedselvergiftiging. ‘Je krijgt er niks voor terug, maar je bent helemaal vrij om te experimenteren en gek te doen.’

De projecten vormen een flink online portfolio, dat helpt bij de verkoop van haar werk. Als we vragen welke tips ze heeft voor freelancers die in haar voetsporen willen treden, zegt ze: ‘Je moet zo veel mogelijk visualisaties maken. Dan zien klanten wat jouw stijl is. En ik raad aan om online te laten zien wie je bent. Dus maak projecten en deel ze op sociale media. Klanten moeten op de een of andere manier bij jouw werk terechtkomen en daarna bij jouw naam.’

Klanten vinden kan natuurlijk ook offline. Nadieh biedt zichzelf aan als spreker op conferenties. Presenteren vindt ze doodeng, maar het levert nieuw werk op. ‘Spreken is een manier waarop een introvert persoon connecties kan maken met andere mensen. Nadat je gesproken hebt, komen mensen naar je toe om te praten over onderwerpen die jíj interessant vindt. Ik kwam bij The Guardian terecht door iemand die ik op een conferentie leerde kennen.’

In 2017 maakt ze een visualisatie over daklozen voor The Guardian US. Een van haar meest journalistieke projecten. ‘In Amerika worden gratis buskaartjes weggegeven aan daklozen, in steden en opvanghuizen. Dat zijn enkeltjes. Ze moeten weg. The Guardian vroeg met de ‘freedom of information act’ zo veel mogelijk informatie op. Hoeveel tickets zijn er uitgedeeld? Waar gingen de mensen naartoe?’ Het leidt tot een interactieve visualisatie, op basis van 35.000 busritten. Ze laat onder meer zien waar daklozen terechtkomen.

Het project blijft niet onopgemerkt. Tijdens de North American Digital Media Awards 2018 wordt het project uitgeroepen tot ‘best data visualization’. Het levert een van de vijftien prijzen op. En die prijs is – wederom – goed voor de verkoop. ‘Soms geven klanten aan dat ze mijn award zagen. Ik kreeg de meeste klanten door prijzen die ik won bij de “Information is beautiful awards”. Dat zijn de Oscars van de datavisualisatie.’

Nadieh hoopt dat haar werk, en de prijzen die dat oplevert, leidt tot meer klussen voor journalistieke media. ‘Werken voor kranten en tijdschriften vind ik heel leuk. Vooral de combinatie tussen tekst en visualisatie; hoe die door elkaar gewoven worden.’ Ze werkte tot nu toe voor Scientific American en The Guardian. Van Nederlandse titels verwacht ze voorlopig weinig. ‘Ik denk dat ze in Nederland misschien nog niet klaar zijn voor het artistieke wat ik te bieden heb.’

Benieuwd hoe het werk van Nadieh eruitziet? Kijk op haar website www.visualcinnamon.com.

Dit verhaal is mogelijk gemaakt door het Lira Fonds Reprorecht.

DE PEGEL PODCAST
Benieuwd naar het hele gesprek met Nadieh Bremer? Luister dan hieronder naar De Pegel podcast. Sjoerd en Erwin gaan elke aflevering langs bij een freelancer om te vragen hoe zij de verhalen vertellen die zij belangrijk vinden en tegelijkertijd hun broek ophouden

Geleerd van Nadieh

• Investeer in een portfolio, niet elke klus hoeft direct geld op te leveren
• Zorg dat je zichtbaar bent op sociale media
• Spreken op congressen is voor introverte personen een goede manier om te netwerken
• Werk niet onderbetaald voor prestigieuze klanten (hier hoor je meer over in de podcast)
• Om een goede datavisualisator te worden is een weg van jaren nodig (hier hoor je meer over in de podcast)

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

De orde van Chaos 2018