website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

De boer op met je verhaal

Sjoske Cornelissen — Geplaatst op dinsdag 23 september 2014, 15:55

Carrière Al een tijdje lag het verhaal op de plank: een reconstructie over het politieke spel achter de ­schermen van Paars I over de groei van Schip­hol. Een verhaal waarin duidelijk wordt hoe de eenzame milieu­minister Margreeth de Boer de strijd verliest tegen het asfalt van Schiphol. Samen met Jonas Kooyman en Beike Looijse besluit Anne de Blok (24) het tijdloze verhaal in te sturen voor de NK Kioskverkoop, een wedstrijd voor journalisten georganiseerd door Villamedia en ThePostOnline. En met succes, want ze hebben gewonnen.

Precies vijftien dagen hebben de drie de tijd om ervoor te zorgen dat hun verhaal het meest verkocht wordt. Via Blendle, Elinea en MyJour is het Schiphol-artikel te lezen. Samen met zeven andere ingestuurde artikelen dingen de auteurs mee voor een verdubbeling van de totale opbrengst en maken zij kans op het openen van een eigen kanaal bij ThePostOnline. 
De Blok werkt als freelance onderzoeksjournalist voor Follow the Money (FTM) en weet wel hoe je een verhaal moet verkopen. ‘Het uitgangspunt van FTM is om verhalen op zoveel mogelijk platforms tegelijkertijd weg te zetten. Wij doen langlopend journalistiek onderzoek en wanneer het verhaal bijna af is, kijken we bij welke media we het zouden kunnen insteken. Dan gaan we de boer op.’ De Blok heeft er alles aan gedaan om met het Schiphol-verhaal te winnen. ‘Ik ben begonnen via mijn eigen Twitterkanaal. Ik heb het verhaal steeds op een andere manier ingeleid, zodat de kans groter zou zijn dat mijn volgers zouden klikken. Verder ben ik gaan kijken waar ons lezerspubliek zit. Milieudefensie en Down to Earth Magazine hebben bijvoorbeeld een teaser geplaatst op hun website’, vertelt De Blok.

Volgens De Blok is ondernemerschap voor een journalist heel belangrijk. ‘Als je echt achter je stuk staat, waarom zou je dan niet de moeite nemen om het aan de man te brengen?’ Deze instelling heeft ervoor gezorgd dat het stuk 500 keer is gekocht voor € 0,28, wat gelijk is aan € 140,00. Het verdubbelde bedrag mogen de drie journalisten onder elkaar verdelen.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

banner 1 only human

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.