word studentlid

— dinsdag 23 september 2014, 15:55 | 0 reacties, praat mee

De boer op met je verhaal

Al een tijdje lag het verhaal op de plank: een reconstructie over het politieke spel achter de ­schermen van Paars I over de groei van Schip­hol. Een verhaal waarin duidelijk wordt hoe de eenzame milieu­minister Margreeth de Boer de strijd verliest tegen het asfalt van Schiphol. Samen met Jonas Kooyman en Beike Looijse besluit Anne de Blok (24) het tijdloze verhaal in te sturen voor de NK Kioskverkoop, een wedstrijd voor journalisten georganiseerd door Villamedia en ThePostOnline. En met succes, want ze hebben gewonnen. Laatste wijziging: 23 september 2014, 17:59

Precies vijftien dagen hebben de drie de tijd om ervoor te zorgen dat hun verhaal het meest verkocht wordt. Via Blendle, Elinea en MyJour is het Schiphol-artikel te lezen. Samen met zeven andere ingestuurde artikelen dingen de auteurs mee voor een verdubbeling van de totale opbrengst en maken zij kans op het openen van een eigen kanaal bij ThePostOnline. 
De Blok werkt als freelance onderzoeksjournalist voor Follow the Money (FTM) en weet wel hoe je een verhaal moet verkopen. ‘Het uitgangspunt van FTM is om verhalen op zoveel mogelijk platforms tegelijkertijd weg te zetten. Wij doen langlopend journalistiek onderzoek en wanneer het verhaal bijna af is, kijken we bij welke media we het zouden kunnen insteken. Dan gaan we de boer op.’ De Blok heeft er alles aan gedaan om met het Schiphol-verhaal te winnen. ‘Ik ben begonnen via mijn eigen Twitterkanaal. Ik heb het verhaal steeds op een andere manier ingeleid, zodat de kans groter zou zijn dat mijn volgers zouden klikken. Verder ben ik gaan kijken waar ons lezerspubliek zit. Milieudefensie en Down to Earth Magazine hebben bijvoorbeeld een teaser geplaatst op hun website’, vertelt De Blok.

Volgens De Blok is ondernemerschap voor een journalist heel belangrijk. ‘Als je echt achter je stuk staat, waarom zou je dan niet de moeite nemen om het aan de man te brengen?’ Deze instelling heeft ervoor gezorgd dat het stuk 500 keer is gekocht voor € 0,28, wat gelijk is aan € 140,00. Het verdubbelde bedrag mogen de drie journalisten onder elkaar verdelen.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.