website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

De online lessen van Jeroen Pen (Brandpunt+)

Nick Kivits — Geplaatst op woensdag 11 juli 2018, 17:07

Beeld: KRO-NCRV

Beeld: KRO-NCRV

Nieuws Nu steeds meer redacties online gaan werken steekt de vraag de kop op: wat werkt wel en wat niet? Villamedia legt die vraag voor aan redacties die voorop lopen. In deze aflevering: Jeroen Pen, samensteller online bij Brandpunt+.

De redactie van Brandpunt+ heeft weleens rustigere tijden gekend. De voorgenomen bezuinigingsplannen bij NPO2 zorgen ervoor dat de oudste actualiteitenrubriek van Nederland per 1 januari van de buis verdwijnt. Maar online gaat Brandpunt+ wel door. “Hoe dat er precies uitziet is nog niet bekend, maar eigenlijk gaan we daarmee weer een beetje terug naar af.”

Aan het woord is Jeroen Pen, sinds 2017 online samensteller bij Brandpunt+. Die huidige titel is eigenlijk een samenvoeging van het oude Brandpunt én een in 2016 opgerichte online tak die losstond van het bekende tv-programma. “We waren een redactie en medium met een compleet eigen identiteit”, aldus Pen. “Daar gaan we straks vermoedelijk weer naar terug.”

Jagen op de millennial
Het doel van de oorspronkelijke online redactie was de millennial bereiken. “Daar zijn we inmiddels aardig goed in geworden”, stelt Pen. En dat terwijl millennials toch voor veel media een lastig bereikbare doelgroep blijken. “Dat het ons wél lukt ze te bereiken komt deels doordat onze redacteuren ook zelf millennials zíjn”, aldus Pen. “Wij weten daardoor precies welke onderwerpen en welke toon hen aanspreekt.”

Die toon is vooral online erg belangrijk. Hij is overwegend positief, geheel in lijn met de constructieve insteek van Brandpunt+. “We hebben bewust gekozen voor dat constructieve aspect. Dat kwamen we nog te weinig tegen, en daarin konden we ons onderscheiden met anderen. Uit onderzoeken onder kijkers en bezoekers blijkt ook dat dat heel erg gewaardeerd wordt.”

Ondergeschoven kindje
Niet alleen de toon en onderwerpkeuze is belangrijk voor wie de millennial wil bereiken. Ook de plek en de vorm waarin een verhaal wordt verteld speelt mee. Pen: “De meeste redacties maken een verhaal, en kijken vervolgens wat ze er op internet mee doen. Een vaak onderbetaalde sociale media redacteur krijgt vervolgens de betrekkelijk ondankbare taak het aan de man te brengen. Wij hebben dat omgedraaid: hoe we een verhaal wegzetten op sociale media is in principe een van de eerste vragen die we onszelf stellen.”

Bij het huidige Brandpunt+ bepaalt de inhoud van een verhaal waar en hoe dat verhaal wordt uitgevent. Dat kan op televisie zijn, of online. Een typische productie bij Brandpunt+ begint volgens Pen met een uitgebreide bespreking. Daarbij zitten vertegenwoordigers van allerlei disciplines bij elkaar: van tv tot online schrijvers en van graphics-mensen tot degenen die korte online video’s maken.

De ultieme online redactie
“Vanaf stap één in het proces denken we over alle kanalen na én zoeken we naar manieren om via die kanalen alle doelgroepen te bereiken”, legt Pen uit. Dat dat even wennen is bij een redactie die in feite bestaat uit een groep jonge honden van online én een groep gepokte en gemazelde tv-makers, dat is volgens Pen alleen maar logisch. “Het ging ook steeds beter. We hadden echt de hoop samen de ultieme moderne, multimediale redactie te kunnen worden. Jammer dat we nu nooit zullen weten hoe ver we hadden kunnen komen.”

Hoe Brandpunt+ zich gaat ontwikkelingen als online only medium, daar durft Pen nog geen uitspraken over te doen. “Maar we blijven ook na januari een platform waar de inhoud van het verhaal bepaalt hoe en waar we het verhaal vertellen. Alleen door vanaf het begin na te denken over hoe je je doelgroep gaat bedienen, kun je deze ook daadwerkelijk bereiken.”

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Mag Inspiration Day