— vrijdag 25 november 2022, 08:59 | 0 reacties, praat mee

De nieuwe hoofdredacteuren van Opzij zijn opvallend jong én willen een bescheiden verjongingsslag maken

Noémi Prent (links) en Marleen Hogendoorn, per 1 januari de nieuew hoofdredactie van Opzij. 'We hopen nog veel wijntjes te drinken samen.' - © Sander Pardon/Opzij

Per 1 januari vormen Marleen Hogendoorn (1986) en Noémi Prent (1993) de hoofdredactie van het feministische maandblad Opzij. Hoewel ze tot hun eigen verbazing gevraagd werden voor het hoofdredacteurschap, hebben ze wél een verjongingsslag van het blad voor ogen. Zónder daarmee de ‘oudere lezer’ weg te jagen. Laatste wijziging: 25 november 2022, 11:23

Hogendoorn en Prent werkten allebei al als freelancers voor Opzij, toen hoofdredacteur Marianne Verhoeven (1959) in de zomer van 2022 overleed. Haar man Hans van Brussel is de uitgever van het maandelijkse magazine.

Na Verhoevens overlijden vroeg Van Brussel het duo op de koffie om eens te sparren over wie er geschikt zou zijn om Verhoeven op te volgen. Nadat ze een aantal namen genoemd hadden, vroeg hij niet veel later of zij zelf geen hoofdredacteur zouden willen worden. ‘Misschien was het wel een vooropgezet plan’, lacht Hogendoorn.

Nachtje slapen
Ondanks het initiële enthousiasme, moest Prent er een nachtje over slapen. ‘We zijn allebei relatief jong. Ik vroeg me af of de nieuwe hoofdredacteur niet iemand moest zijn met meer werkervaring. De feministische wereld is een lastige wereld, net zoals de bladenwereld. Ik dacht direct aan de glazen klif: het is leuk dat je zo’n kans krijgt, maar je kunt ook direct neerstorten. Uiteindelijk zei mijn oma: “je moet het wel doen”.’ Hogendoorn: ‘En als je oma dat zegt, dan doe je het.’

Hoewel de twee elkaar eigenlijk niet eens zo heel goed kennen buiten de zakelijke context om, voelde het direct erg goed. Hogendoorn: ‘Noémi is misschien wel de enige waarmee ik dit samen kan doen.’ Prent: ‘We zijn allebei best pragmatisch en constructief. Veel mensen zijn erg zeker van hun zaak. Die zeggen: “ik denk er zo over, dus zo zit het”. Wij vinden dat er twee kanten aan een verhaal zitten.’

Doodverklaard
Printtijdschriften zijn, net zoals Opzij an sich, al meermaals doodverklaard, en zijn ook meermaals weer uit hun as herrezen. Het tijdschrift – opgericht tijdens de tweede feministische golf in de jaren 70 – kan zeker online een opfrisbeurt gebruikten, erkent de kersverse hoofdredactie. ‘We gaan het helemaal anders doen!’, zegt Hogendoorn met het nodige cynisme.

Wat zijn ze van plan? ‘We denken nog na over wat we precies willen doen. Misschien keren er een aantal rubrieken terug en vullen we andere rubrieken anders in.’ Maar het duo wil zich vooral op de ‘jongere feminist’ richten. ‘Het blad leunde meer op de vrouwen die dezelfde leeftijd hadden als hoofdredacteur Verhoeven. Noémi is eind twintig, ik ben halverwege de dertig: die generatie doet ook zoveel toffe dingen. Die moeten we een podium bieden’, zegt Hogendoorn.

We richten ons niet op de állerjongste feministen. Die kopen waarschijnlijk geen bladen meer

‘We richten ons niet op de állerjongste feministen. Die kopen waarschijnlijk geen bladen meer’, aldus Prent. ‘We willen ons richten op vrouwen van onze eigen leeftijd, zonder daarmee voorbij te gaan aan de oudere doelgroep. Die hoort zeker bij het blad. Maar dat betekent niet dat we niet een iets jonger geluid kunnen laten horen.’

Maar de nieuwe hoofdredactie is ook realistisch, zegt Prent. ‘We hebben beperkte middelen. Ook wij als hoofdredacteuren zijn freelancers. Dus we kunnen niet in één keer een hypermoderne website neerzetten. Maar we kunnen zeker kleine stapjes zetten, met de beperkte middelen die we hebben. Ik zou het ook mooi vinden als er een plek komt voor onderzoeksjournalistiek. Op die manier kunnen we ook urgentie winnen. Ook daar moeten we kijken wat er haalbaar is.’

Marleen Hogendoorn (1986) studeerde aan de Universiteit Leiden en werkte sinsdien als freelance journalist voor onder andere het Leidsch Dagblad, Opzij, Sleutelstad en andere journalistieke en commerciële opdrachtgevers. Noémi Prent (1993) werkte eerder voor Opzij, NU.nl en de regionale edities van het Algemeen Dagblad.

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.