De Nederlandse mediamarkt beweegt snel naar drie grote mediapartijen
De overname van Sanoma Media Netherlands door DPG Media komt niet uit de lucht vallen. De Vlamingen zijn al jaren bezig de Finnen deels in te lijven. De consolidatie in de Nederlandse mediawereld is daarmee bijna voltooid. Nog twee grote overnames en wat kleinere verschuivingen en de kaarten zijn geschud. Een analyse.
Verder lezen? Probeer dan Villamedia 30 dagen gratis
Heb je al een account of ben je NVJ-lid? Log dan in
Praat mee
1 reactie
Jan Everhard, 12 december 2019, 16:27
Dank voor deze analyse van de mediamarkt na de overname van Sanoma door DPG Media. Er zijn nog wel een paar losse draadjes en zaken die om een nadere analyse vragen. Rogmans schrijft:“Allereerst hoe definieer je de markt? DPG Media schrijft in het persbericht over de overname van Sanoma: ‘Google en Facebook zijn de dominante platformen in deze markt. Ze hebben een enorm bereik, investeren continu in technologie en beschikken over een gigantische hoeveelheid data. Daarmee hebben ze de wereld stormenderhand veroverd. Inmiddels hebben ze meer dan twee derde van de digitale advertentiemarkt in handen.” Rogmans vervolgt in de volgende alinea:“Als je dat als vertrekpunt neemt, dan is de kern van DPG Media en Talpa het leren kennen van de klant via hun mediaconsumptie.”
Dat is slechts een deel van de definitie van wat ‘de markt’ is. De markt is inkoop en verkoop van nieuws en advertenties en het ‘binnenharken’ van data waardoor de nieuwe DPG mediagroep hun klanten leren kennen. Dit is niet de belangrijkste reden van het opkopen van Sanoma. Tijdens de rechtszaak tegen Britt van Uhm en Ruud Rogier deed een van de directieleden van DPG, Bart Verkade, een opmerkelijke uitspraak. Hij verklaarde voor de rechter dat het voor het beoordelen van de vraag of een honorarium adequaat is of niet de vraag speelt van het rendement van de uitgave. De kostprijs moet zo laag mogelijk zijn om een redelijk rendement te hebben en als DPG Media een redelijk rendement heeft dan kunnen de titels ook uitgegeven worden.
DPG gaat ervan uit dat Google en Facebook zo’n lage kostprijs hebben dat hiertegen niet te concurreren is en dat de overname van Sanoma een mogelijkheid biedt door meer en betere digitalisering, rationalisering en bezuinigingen tegen een concurrerende prijs de advertentiemarkt tegemoet te treden. Een Nederland-Belgische advertentiemarkt die voor DPG Media ook veel makkelijker te benaderen is dan voor Facebook en Google.
De pluriformiteit is niet het probleem. Daar zorgt DPG wel voor. De werkgelegenheid wordt wel een probleem. Het spook van een centrale romp-redaktie voor de landelijke bladen en een centrale redaktie voor de regio-bladen voor het algemene nieuws en kleinere redacties voor de regio’s, waart rond in de directieburelen van DPG Media. Er wordt ook nagedacht over het centraliseren en concentreren van de drukkerijen zodat ook daar banen zullen verdwijnen en het aantrekkelijker maken voor de lezers om hun publicaties digitaal te lezen in plaats van in print. Het afbouwen van drukcapaciteit en het verminderen van het aantal arbeidsplaatsen op alle redacties zorgt voor een lagere kostprijs en voor een hoger rendement voor DPG Media.
Digitalisering heeft voor DPG ook nog allerlei andere voordelen. Als de lezersdata aanleiding geven voor een andere strategie dan kan dat heel snel doorgevoerd worden zonder dat het grote investeringen vergt en doordat er snelle feedback mogelijk is kan DPG ook snel controleren of de veranderingen commercieel succesvol zijn.
Voor DPG Media is ‘de markt’ de advertentiemarkt en niet de markt van (potentiële) lezers die een goede krant/tijdschrift willen.
Ik weet niet zo zeker of je de positie van de publieke omroep op een lijn kunt plaatsen met Talpa en DPG Media. Dat de overheid de publieke omroep niet kapot mag bezuinigen lijkt me volstrekt logisch. Maar met de VVD in de regering ben ik er niet gerust op dat dit ook niet zal gebeuren.
Is er nog plaats voor het ANP? Waarom niet? DPG Media zal eind 2020 stevig onderhandelen over het nieuws dat ze willen afnemen en voor welke prijs ze dat willen doen. Het geschetste alternatief; Nu.nl en het AD is geen alternatief voor het nationale en internationale nieuwsnetwerk waar het ANP deel van uitmaakt. DPG Media zal geen geld uittrekken voor zo’n netwerk, zeker niet voor het internationale deel daarvan.
Een nichemarkt kan alleen floreren als er klanten zijn die willen betalen. Hearst en de FD Mediagroep laten zien dat het kan en dat er in een niche-markt geld verdient kan worden.
De mediamarkt, in de brede zin van het woord, zal structureel en nauwkeurig geanalyseerd moeten worden door NVJ en NVF. En ik hoop dan ook dat Dolf Rogmans regelmatig analyses zal maken van de markt en de media zodat we niet verrast worden door het opkopen van de ene door de andere partij, dat we inzichten krijgen over onze arbeidsmarkt en over de manieren waarop we, als journalistieke, grafische- en ict beroepsgroep, hiermee om moeten gaan.