Impact

— donderdag 23 januari 2020, 16:30 | 2 reacties, praat mee

Jarig ANP suggereert steun overheid als redmiddel

Martijn Bennis. - © Foto: ANP/Lex van Lieshout

De overheid zou wellicht moeten bijdragen aan het ANP vanwege de maatschappelijke rol die het persbureau speelt. Het is een van de manieren om het voortbestaan van het persbureau te verzekeren. Die suggestie deed ANP-directeur Martijn Bennis donderdag in een rede ter gelegenheid van het 85-jarig bestaan van het nationale persbureau.

Bennis over de rol van het ANP: ‘Door een journalistieke basis te verschaffen heeft het ANP een nutsfunctie, waar niet alleen afnemers van profiteren maar ook de gehele maatschappij. Nieuwsfeiten kun je ook moeilijk beschermen, ze zijn beschikbaar zodra ze gepubliceerd zijn. Het eventueel verdwijnen van een persbureau is daarmee niet alleen een bedreiging voor de bestaande nieuwsuitgevers maar - ik zet het bewust een beetje fors aan - voor de kwaliteit van de Nederlandse democratie’.

Lees hier de hele rede van ANP-directeur Martijn Bennis

‘Voor wat we met elkaar als ‘waar’ aanduiden. Voor politici die graag op basis van de feiten beleid willen maken. Voor burgers, die simpelweg moeten kunnen vertrouwen op wat ze weten over hun land. Bovendien wordt het zonder een goede journalistieke infrastructuur voor kleinere uitgevers en voor nieuwkomers op de journalistieke markt zo goed als onmogelijk om te bestaan of om toe te treden, en dat is voor de pluriformiteit van de pers problematisch’.

‘Deze maatschappelijke functie roept natuurlijk de vraag op of de financiering van de ANP-nieuwsvoorziening uitsluitend op de schouders van uitgevers moet rusten. Als het persbureau meer doet dan een economische functie vervullen - en ik ben daarvan overtuigd - dan is medefinanciering vanuit andere bronnen een gerechtvaardigde gedachte. We zijn daar nog niet aan toe en ik vind ook dat we zo lang als mogelijk onze eigen broek moeten ophouden’.

Eerder in zijn rede betoogt Bennis dat het ANP kwetsbaarder is geworden omdat er in Nederland nog maar 5 grote uitgevers zijn (DPG Media, Mediahuis, RTL Nederland, Talpa en NPO). Als één daarvan zijn abonnement opzegt, komt het persbureau meteen in de problemen.

Bennis: ‘Deze 5 overgebleven uitgeefhuizen betalen een groot deel van de kosten voor de dagelijks 250 nieuwsberichten, de honderden nieuwsfoto’s en de nieuwsagenda. Geen van deze 5 is voor zijn voortbestaan afhankelijk van het ANP maar elk van deze partijen is cruciaal voor het voortbestaan van het ANP als persbureau. Dus ja, de consolidatie maakt het schaalvoordeel minder evident en bovendien zijn de onderhandelingsverhoudingen nogal verschoven. Op de basis nieuwsdienst maken we dan ook geen stuiver winst. Consolidatie is voor persbureaus geen goed nieuws.’

Mocht het zo ver komen dan één of meer klanten vertrekken en het ANP als persbureau verdwijnt, dan ziet Bennis wel een andere toekomst voor het bedrijf. ‘Als het niet als nationaal persbureau is, dan is dat in een andere vorm. Het merk ANP, de krachtige nieuwsmachine, het fotobedrijf en de zakelijke dienstverlening hebben ook in een andere context meer dan voldoende bestaansgrond. Maar omkatten is niet het plan. Ik vraag aandacht voor de betekenis van het persbureau anno 2020. Die moeten we met z’n allen zorgvuldig overwegen, zowel vanuit het perspectief van de klant als vanuit het perspectief van de samenleving als geheel’.

Thomas Bruning van de NVJ: ‘Wij zien absoluut een nutsfunctie voor het ANP. Zeker voor kleinere mediapartijen en nieuwe toetreders is de functie van het ANP als leverancier van geverifieerde nieuwsberichten, professioneel beeld en de nieuwsagenda van wezenlijk belang.
Daarbij is een ondersteunende rol vanuit de overheid zeer wel voorstelbaar, juist vanuit de gedachte dat de overheid moet zorgen voor een pluriform medialandschap, waarbij kleine mediapartijen de kans moeten hebben om te concurreren met de grote concerns’.

’Of overheidssteun goed samen gaat met de huidige eigendomspositie van ANP(het persbureau is van John de Mol, red.) is een geheel andere vraag. Het zou meer voor de hand liggen om bij eventuele steun aan een persbureau een andere eigendomspositie te verlangen, waarbij er geen risico is dat publiek geld terecht komt bij private aandeelhouders’.

Praat mee

2 reacties

dijkelmans, 24 januari 2020, 14:24

Nou, dat zal toch niet he….. Jarenlang hebben ANP en HH zichzelf kapotgeconcurreerd en de fotograaf was de dupe. En dan aan het eind van de rit wordt HH ingelijfd, is er geen geld meer en moet de overheid bijspringen ? Laat ze gewoon allebei omlazeren. Er komt vanzelf iets nieuws.

Gerrit de Heus, 24 januari 2020, 17:27

Wat een ongelofelijke arrogantie. Jarenlang zelf de markt verzieken door foto’s en teksten per kilo te verkopen, je concurrent Hollandse Hoogte overnemen, het laatste stukje journalistieke ziel verkopen aan john de Mol en dan overheidssteun vragen. Het ANP leunt op haar geschiedenis, maar heeft niet meer dezelfde onafhankelijke functie als vroeger. Het is gewoon een commercieel bedrijf en echt niet meer onmisbaar. Laat maar lekker omvallen. Kunnen kranten en bladen weer rechtstreeks zakendoen met journalisten en fotografen. Ooit werkte ik ook via het ANP. Totdat ik een afrekening kreeg voor het bedrag van € 0,17 voor de verkoop van een foto. Ik heb mijn foto’s daar meteen weggehaald en verkoop ze nu zelf of via het agentschap De Beeldunie die wel normale tarieven hanteert. Het kan dus wel. En als dat je als bedrijf niet lukt, doe je iets niet goed en kun je beter stoppen. Anders kan ieder slecht gerund bedrijf wel om overheidssteun gaan vragen.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.