word studentlid

— dinsdag 11 november 2008, 16:20 | 1 reactie, praat mee

De media en de kredietcrisis

‘De koersen dalen net iets harder als de media erover berichten. Ze hebben het erger gemaakt’, zegt prof.dr. Jan Kleinnijenhuis over het mediagedrag gedurende de kredietcrisis. ‘Schreeuwende koppen, angstig makende grafieken en oorlogstaal hebben het broze vertrouwen nog verder geschaad. Ik vraag me wel eens af of jullie niet gewoon uit zijn op sensatie’, vult ondernemer Mark Schalekamp aan.

Laatste wijziging: 14 november 2008, 11:34

De toon is gezet. Tijdens het mediadebat over de media en de kredietcrisis, 10 november, wijzen de ondernemer en de professor met het beschuldigende vingertje naar de media. De afgevaardigden van die media, pareren de kritiek. Het levert het grootste deel van de tijd een welles-nietes discussie op, en die staan vrijwel nooit garant voor een constructieve uitkomst van een debat.

Ulko Jonker, hoofdredacteur van het Financieele Dagblad, krijgt als eerste de wind van voren. Aanleiding: de voorpagina van een maand geleden, waarop een paginagrote, neerwaartse grafiek werd afgedrukt met de kop ‘Vrije val’ erboven. Volgens Jonker is de invloed van de berichtgeving echter minimaal: ‘Wij maken niet uit wat er in de wereld gebeurt, we beschrijven het alleen.’ Maarten Schinkel (NRC): ‘De crisis is heel abstract, en moeilijk te begrijpen. Beurskoersen en media hebben helemaal niets met dat abstracte spel te maken, zelfs al zouden ze dat willen.’

Stel, de media hebben wel invloed op de crisis. Wat is dan het alternatief?, vraagt Peter van Zadelhoff (RTL-Z) zich af. ‘Hadden we dan maar lekker niets moeten zeggen, toen de Britten hun geld bij IceSave begonnen weg te halen?’ Jonker valt hem bij: ‘Wij zouden onze lezers niet serieus nemen als we ze een sentiment aan probeerden te praten dat er niet is.’ Gisele van Cann (NOS journaal) kijkt verveeld na de zoveelste aantijging en zet de hakken in het zand. ‘Ik heb echt geen idee waar je het nu over hebt.’ En daarmee is de kous af.

De enige verrassing komt van voorlichter Jeroen Sprenger, die tot 1 november directeur voorlichting was voor het ministerie van Financiën. Hij vindt dat de journalisten niets te verwijten valt wat de kredietcrisis betreft. ‘De media hebben een reëel beeld gegeven van wat er speelde. Het wás ook spannend. We hebben het over een enorme crisis, laten we wel wezen.’

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

renzo, 13 november 2008, 17:29

Mee eens. wel ergerlijk dat ’ de media bericht’
Had deze fout niet verwacht op op de journalist.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.