word studentlid

— woensdag 23 maart 2022, 13:37 | 0 reacties, praat mee

De grote problemen van microbetalingen

De grote problemen van microbetalingen
© Illustratie: Paul Ryding

Als Blendle niet de omkat had gemaakt van microbetalingen (verkoop van losse artikelen) naar een abonnementsmodel, hadden Mediahuis en DPG Media hun waren dan misschien niet teruggetrokken? En was de toekomst voor de digitale kiosk dan rooskleuriger geweest?

Het was een gedachte die meteen bij me opkwam, toen twee weken geleden bekend werd dat DPG Media haar kranten terugtrekt uit Blendle. Het is op het eerste gezicht een logische gedachte. Uitgeverijen waren in de begintijd van Blendle maar wat blij met de kiosk. Maar sinds de introductie van het abonnementsmodel Blendle Premium, maakten ze er geen geheim van dat ze dat abonnementsmodel niets vonden.

In de recente rechtszaak waarmee Blendle probeerde te voorkomen dat DPG Media zich uit de kiosk zou terugtrekken, noemde die laatste dat model voor haar nog ‘niet toekomstbestendig’. Maar ook met de microbetalingen – waarmee Blendle destijds een gat in de markt had – had de digitale kiosk het waarschijnlijk niet gered. Hoewel het voor consumenten erg prettig is om alleen te betalen voor wat je leest, leveren al die kleine bedragen bij elkaar simpelweg te weinig op, betoogde tech- en mediajournalist Simon Owens onlangs in zijn nieuwsbrief.

En die gebrekkige opbrengst is volgens Owens niet het enige probleem. Wie zijn bezoekers de mogelijkheid geeft om per artikel te betalen, verkleint namelijk de kans dat diezelfde bezoekers een abonnement nemen. Ook het psychologische aspect is belangrijk: een abonnement dat je toegang geeft tot honderden of zelfs duizenden artikelen per maand, voelt volgens Owens veel waardevoller dan een los aangeschaft stuk. Ook al lees je het gros van de artikelen in je abonnement niet eens. Al met al genoeg reden om aan te nemen dat we niet snel een nieuwe microbetaaldienst voor nieuws mogen verwachten.

Bekijk meer van

Simon Owens Blendle

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.