De grote problemen van microbetalingen
Als Blendle niet de omkat had gemaakt van microbetalingen (verkoop van losse artikelen) naar een abonnementsmodel, hadden Mediahuis en DPG Media hun waren dan misschien niet teruggetrokken? En was de toekomst voor de digitale kiosk dan rooskleuriger geweest?
Het was een gedachte die meteen bij me opkwam, toen twee weken geleden bekend werd dat DPG Media haar kranten terugtrekt uit Blendle. Het is op het eerste gezicht een logische gedachte. Uitgeverijen waren in de begintijd van Blendle maar wat blij met de kiosk. Maar sinds de introductie van het abonnementsmodel Blendle Premium, maakten ze er geen geheim van dat ze dat abonnementsmodel niets vonden.
In de recente rechtszaak waarmee Blendle probeerde te voorkomen dat DPG Media zich uit de kiosk zou terugtrekken, noemde die laatste dat model voor haar nog ‘niet toekomstbestendig’. Maar ook met de microbetalingen – waarmee Blendle destijds een gat in de markt had – had de digitale kiosk het waarschijnlijk niet gered. Hoewel het voor consumenten erg prettig is om alleen te betalen voor wat je leest, leveren al die kleine bedragen bij elkaar simpelweg te weinig op, betoogde tech- en mediajournalist Simon Owens onlangs in zijn nieuwsbrief.
En die gebrekkige opbrengst is volgens Owens niet het enige probleem. Wie zijn bezoekers de mogelijkheid geeft om per artikel te betalen, verkleint namelijk de kans dat diezelfde bezoekers een abonnement nemen. Ook het psychologische aspect is belangrijk: een abonnement dat je toegang geeft tot honderden of zelfs duizenden artikelen per maand, voelt volgens Owens veel waardevoller dan een los aangeschaft stuk. Ook al lees je het gros van de artikelen in je abonnement niet eens. Al met al genoeg reden om aan te nemen dat we niet snel een nieuwe microbetaaldienst voor nieuws mogen verwachten.
Praat mee