DPG Media vertrekt uit Blendle

UPDATE DPG Media trekt zijn titels terug uit Blendle. Met ingang van april zijn de kranten en tijdschriften van de uitgeverij niet meer via de digitale kiosk te lezen. Een rechtszaak die Blendle aanspande tegen DPG Media om het vertrek te voorkomen, werd donderdag in het voordeel van de uitgeverij beslist.
Door het einde van de samenwerking, komt de toekomst van Blendle mogelijk in het geding. Volgens Blendle-ceo Willem Lems ziet DPG Media Blendle als concurrentie, vertelt hij tegen Villamedia. “Het ziet ernaar uit dat de samenwerking na zeven jaar eindigt. We hebben in die tijd miljoenen euro’s naar hen overgemaakt. Deze beslissing heeft voor ons grote impact. Het wrange is ook, dat we afgelopen jaar juist voor het eerst een bescheiden winst hebben kunnen boeken. Dit bewijst dat er ruimte is voor een kiosk die nieuws uit verschillende bronnen samenvoegt.”
’Opbrengsten te laag’
Volgens DPG Media zijn de opbrengsten uit Blendle te laag om deelname aan de digitale kiosk interessant te houden. Daarnaast hekelt de uitgeverij de omkat die Blendle een aantal jaar terug maakte, waarbij artikelen niet meer per stuk verkocht werden maar lezers voor een maandelijks bedrag toegang kregen tot een selectie van artikelen uit kranten (en alle verhalen uit tijdschriften).
“Dat is een propositie die concurreert met de abonnementen die DPG Media zelf aanbiedt voor haar dagbladen, zowel in print als online”, aldus de uitgeverij in een reactie. Hoewel Mediahuis om diezelfde reden al vertrok uit Blendle, stelt DPG Media dat het nog enkele jaren heeft geprobeerd Blendle ervan te overtuigen dat zij op geen enkele manier is gebaat bij het abonnementenmodel Blendle Premium. “Maar dit mocht niet baten.”
Contract eind vorig jaar opgezegd
Het einde van de samenwerking was al langer in zicht. In november gaf DPG Media al bij Blendle aan het contract dat de partijen met elkaar hadden niet te willen verlengen. Daarop ging Lems op zoek naar manieren om de samenwerking voort te kunnen zetten, bijvoorbeeld door alleen nog achtergrondverhalen uit de DPG Media-titels te publiceren. “Of door alleen het nieuws van gister te brengen.”
Toen die voorstellen geen aftrek vonden, spande Blendle een rechtszaak aan tegen DPG, om het vertrek op korte termijn te voorkomen. Omwille van die rechtszaak heeft DPG Media het contract eenmalig verlengd tot 1 april 2022, aldus de uitgeverij. De voorzieningenrechter deed donderdag uitspraak en wees daarbij alle vorderingen van Blendle af. “De rechter heeft bevestigd dat het DPG Media vrij staat haar eigen bedrijfsmatige afweging te maken.”
Rug tegen de muur
Volgens Lems staat Blendle nu met haar rug tegen de muur. Het vertrek van DPG Media zorgt voor een groot gat in het aanbod van de digitale kiosk. “Het is niet alleen vervelend voor ons, maar ook voor onze klanten. Dat is een groep mensen die graag nieuws uit verschillende media leest. Daar hoort content van DPG Media ook bij.”
Praat mee
1 reactie
Peter Grondman, 4 maart 2022, 17:50
Op het moment dat Klöpping z’n ‘business model’ veranderde - niet langer betalen per genoten artikel maar ‘n abonnement - bracht hij z’n kindje de doodsteek toe.