DDMA wil duidelijkheid van Commissariaat over Mediawet voor Youtubers

De branchevereniging voor data driven marketing (DDMA) roept het Commissariaat voor de Media (CvdM) op snel met duidelijkheid te komen omtrent de nieuwe Mediawet en de gevolgen voor YouTubers.
In een interview met Adformatie stelt Naomi van der Louw, de jurist van de DDMA, dat de toezichthouder al twee jaar de tijd heeft gehad om met de sector naar vraagtsukken te kijken, maar dat het tot op heden niet duidelijk is “óf en welke YouTubers nu onder hun bevoegdheid vallen en welke regels zij moeten naleven”.
“Dat vinden wij zonde, want het was niet nodig geweest. Er was voldoende tijd om samen te zorgen dat we er klaar voor zijn. YouTubers willen zich graag aan de regels houden, maar die zijn nu onduidelijk.”
In 2017 kwam het CvdM tot de conclusie dat veel Nederlandse YouTubers het niet zo nauw nemen met de regels. Vloggers en influencers moeten bijvoorbeeld duidelijk maken wat reclame is en of ze een dienst of product gratis of met korting hebben ontvangen. Na dat rapport stelde al een groep YouTubers afspraken vast in een ‘social code: YouTube, die meer transparantie belooft over reclame in hun video’s.
De toezichthouder heeft volgens Van der Louw ook nog niet duidelijk gecommuniceerd dat zij nog niet zullen handhaven, ook al is de Mediawet in werking getreden. “Daarbij heeft minister Arie Slob twee weken geleden in een brief aan de Tweede Kamer geschreven dat 300 YouTube-kanalen sowieso onder de Mediawet vallen. Wij weten niet hoe de Minister aan dit getal komt, op basis van welke criteria je onder deze wet valt en welke regels dan nu precies gelden. Wij willen als sector graag op tijd zorgen dat we ons aan de nieuwe wet kunnen houden en dat is op deze manier onmogelijk.”
Volgens Van der Louw geeft het Commissariaat aan op een rapport vanuit Europa te willen wachten voordat hier uitsluitsel over kan worden gegeven.
Lees ook:
Groep YouTubers belooft eerlijker te zijn over reclame (17 november 2020)
Veel sluikreclame in Nederlandse YouTube-vlogs (20 april 2020)
Praat mee