website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

D66: NOS Journaal en Nieuwsuur online zonder reclame

Frans Oremus — Geplaatst in omroep op woensdag 28 juni 2017, 14:29

Jan Paternotte Foto: Martijn Beekman

Jan Paternotte Foto: Martijn Beekman

Nieuws

NOS-uitzendingen als het Journaal en Nieuwsuur moeten online helemaal reclame vrij zijn. Dat vindt D66. ‘Het is niet uit te leggen dat er commerciële boodschappen voorafgaan aan nieuws dat al via publieke middelen is gefinancierd’, aldus Kamerlid Jan Paternotte van deze partij tegenover Nu.nl.

Ook vindt hij het ‘irritant’ dat online reclame (pre-rolls) bij video’s van de publieke omroep vaak een stuk langer duren dan is toegestaan. ‘Terwijl de kijker er ook al belasting voor (de publieke omroep, red.) heeft betaald’.

Volgens de regels van toezichtsorgaan Commissariaat voor de Media mag een commercial niet langer dan vijftien seconden duren. Voorafgaand aan bijvoorbeeld het NOS Journaal is dat vaak dertig seconden.

Paul Visser, bedrijfsjurist van de Ster, stelt in een reactie dat de regels van het Commissariaat niet worden verbroken. De vijftien seconden reclame waar D66 naar verwijst is volgens het reglement ‘een juiste invulling. Nergens staat dat dertig seconden reclame verboden is. Het Commissariaat heeft er ook nog nooit tegen opgetreden’, aldus Visser.

 

1 reactie

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

  1. 1. herman, 29 juni 2017, 15:43

    Eigenlijk veel verstandiger, om ‘sport’ helemaal los te koppelen van Nieuwsuur!