CvdM prijst verbeterde transparantie NPO-begroting
Het Commissariaat voor de Media (CvdM) prijst de verbetering in transparantie die de publieke omroep laat zien wat betreft de begroting voor volgend jaar. Die geeft dit jaar volgens het Commissariaat voor het eerst helder inzicht in de verdeling van het mediabudget over de verschillende zogeheten aanboddomeinen als nieuws en opinie, amusement en sport.
De begroting voor 2017 geeft volgens het CvdM de ambitie weer om verschillende bevolkingsgroepen in de samenleving beter te bedienen. “Zo is meer dan in de vorige begroting benoemd op welke zenders en kanalen, en door middel van welke acties de NPO de diversiteit wil verhogen. Het blijft echter van belang specifieker aan te geven hoe de NPO de verschillende groepen wil bereiken, en wat de kosten van deze maatregelen zijn”, schrijft het Commissariaat.
Ook is het Commissariaat nog niet te tevreden over de transparantie rond andere ambities bij de publieke omroep, zoals het stimuleren van innovatie. Het voornemen om in 2017 een ‘gezamenlijke innovatieagenda’ op te stellen blijft onuitgewerkt en het is veelal onduidelijk wat de actuele stand van zaken is rond andere ambities rond onder meer ondertiteling. Meer commentaar (en een verwijzing naar de NPO-begroting voor 2017) staat op de website van het Commissariaat voor de Media.
Praat mee