— vrijdag 30 juni 2017, 12:19 | 1 reactie, praat mee

CvdM: pluriformiteit Nederlandse media in gevaar

© Marco Hillen / Hollandse Hoogte

Pluriformiteit van de Nederlandse media is steeds minder vanzelfsprekend. Dat blijkt uit het jubileumboekje ‘15 jaar Mediamonitor, van mediaconcentratie tot mediagebruik(.pdf), dat donderdag is gepresenteerd tijdens Mediapark Jaarcongres in Hilversum. Volgens het CvdM kan de conclusie na een terugblik op vijftien jaar Mediamonitor alleen maar zijn dat de pluriformiteit van de Nederlandse media in gevaar is.

Collegevoorzitter Madeleine de Cock Buning: “Het internet is groot, dus pluriformiteit te over. Zou je zeggen. Maar als je meer inzoomt, dan krijg je een ander beeld. Steeds meer mensen halen hun informatie voornamelijk van internet, waar algoritmes ervoor zorgen dat we in onze eigen informatiebubbel leven. We zien, horen en lezen dan nog enkel feiten en meningen die in ons straatje passen, afwijkende geluiden worden niet meer gehoord. Dat is een bubbel, de diversiteit van het nieuws bereikt ons niet meer. Tegelijk zorgt ook toenemende marktconcentratie voor afnemende pluriformiteit. Want hoe minder partijen het media-aanbod verzorgen, hoe minder divers dat wordt. Kijk naar de regionale dagbladen: daar zijn steeds minder titels, dus steeds minder inhoudelijke diversiteit. Het probleem is dat onze democratische rechtstaat niet kan bestaan zonder pluriforme en onafhankelijke media. Vrije meningsvorming en -uiting zijn misschien wel de belangrijkste pijlers onder onze democratie.”

Sinds 2002 brengt het Commissariaat voor de Media jaarlijks de Mediamonitor uit, met daarin trends,  eigendomsverhoudingen, concentratieprocessen en opiniemacht op de Nederlandse mediamarkten. Bij de terugblik op de afgelopen vijftien jaar ziet De Cock Buning dat krantenoplages dalen, titels verdwijnen, de nieuwe generatie kijkt steeds minder tv. Tegelijk groeit de rol van sociale media in de nieuwsvoorziening. Volgens De Cock Buning is het hoog tijd dat we ons bewust worden van de gevolgen die deze ontwikkelingen kunnen hebben. “Dat is de reden dat we als Commissariaat de Mediamonitor maken: wat zijn de ontwikkelingen en waar voeren die ons heen? Als we onze informatievoorziening overlaten aan algoritmes, hoe weten we dan of we goed en divers worden geïnformeerd?

Praat mee

1 reactie

Platootje, 30 juni 2017, 16:37

Gedurende het Mediajaarcongres van Immovator gisteren in Hilversum toonde Madeleine de Cock Buning zich zowel wat betreft vorm als inhoud een beschamend slechte spreker. Ze deed net of de zaal het eens was met haar ouderwetse stellingen, terwijl uit hand opsteken het tegendeel bleek. Het CvdM poogt even krampachtig als tevergeefs haar bestaansrecht in de vorige eeuw opgebouwd te continueren in de 21e eeuw. Wie is er tegen opheffen? (Handen opsteken graag ;-)

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.