website over journalistiek

Commissariaat legt NPO dwangsom op om kaartjesacties

Trudy Brandenburg - van de Ven — Geplaatst in belang op vrijdag 7 april 2017, 15:04

Lowlands 2016

Lowlands 2016 - © Ferdy Damman / Kippa

Nieuws

NPO Radio 2 en 3FM hebben zich volgens het Commissariaat voor de Media structureel voor het karretje van concert- en festivalorganisatoren laten spannen. En hebben zich daarmee dienstbaar gemaakt aan commerciële belangen van een derde partij, hetgeen de Mediawet verbiedt. Om herhaling te voorkomen legt de toezichthouder de NPO bij toekomstige overtredingen dwangsommen op die kunnen oplopen tot een totaal van 700.000 euro.

De toezichthouder nam de NPO onder de loep naar aanleiding van klachten van Sky Radio Group en bekeek onder meer acties rond 3FM presents U2 in Ziggo Dome, het vijftienjarig bestaan van Di-rect (3FM), Lowlands (3FM), Mysteryland en Racoon (Radio 2).

NPO Radio 2 en 3FM zijn met acties rond popconcerten en evenementen tientallen keren ‘dienstbaar geweest aan het maken van winst door derden’. Zo werd in sommige gevallen de actie afgestemd op de start van de kaartverkoop dan wel op het tijdstip waarop het concert, het festival of evenement plaats zou vinden. Dat blijkt onder andere uit mailwisselingen tussen NPO-medewerkers en festival- en concertenorganisatoren waar het Commissariaat uit put. Ook werden locaties vermeld en dat het concert, festival of evenement nog niet is uitverkocht.

Naast de overtreding van het zogeheten dienstbaarheidsverbod konden organisatoren van concerten en evenementen gebruik maken van de logo’s van Radio 2 en 3FM op kaartjes, flyers en posters. Het in licentie geven van een beeldmerk is een nevenactiviteit waarvoor toestemming moet worden gevraagd aan de waakhond. Er zouden, op voorstel van de NPO, facturen worden verstuurd, maar dat is in het algemeen niet gebeurd. “Omdat geen van de acties als nevenactiviteit bij het Commissariaat is gemeld, heeft de NPO evenmin aangetoond dat sprake was van een marktconforme vergoeding. Daarmee bestaat het vermoeden dat de organisator van een concert, festival of evenement dan wel een andere commerciële derde een lagere dan de marktconforme vergoeding heeft betaald.”

Om herhaling te voorkomen kan het Commissariaat na 1 april 2017 een aantal lasten onder dwangsom opleggen. Telkens wanneer de publieke omroep afspraken maakt over acties waarbij het dienstbaarheidsverbod wordt overtreden, moet de omroep 25.000 euro per keer betalen, tot een maximum van 500.000 euro. De logo’s van Radio 2 en 3FM mogen niet zonder toestemming in licentie worden gegeven, op straffe van 10.000 euro per overtreding, tot een maximum van 200.000 euro. De NPO kan nog bezwaar aantekenen tegen het besluit (.pdf).

De NPO geeft bij Spreekbuis aan de regels voor radio-acties, waarbij kaarten voor concerten van diverse popartiesten worden weggeven, aan te scherpen. Zelf is de NPO overigens van mening dat deze acties uitsluitend een redactioneel doel dienden om luisteraars op een passende wijze te informeren, te binden en te betrekken bij de zenders en de muziek die daarop te horen is. De nieuwe werkwijze van de NPO moet de de onafhankelijkheid ten opzichte van commerciële partijen die concerten organiseren waarborgen. Zo worden alleen concertkaartjes aangeboden die door de NPO zelf zijn aangeschaft.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.