Coronajaar 2020: groei aan bereik, meer digitale omzet, print-omvang licht gekrompen

NDP Nieuwsmedia blikken in het Jaarverslag 2020 terug op de start van de coronapandemie en de effecten op Nederlandse nieuwsmedia. Die hebben boven verwachting gepresteerd, door een aangewakkerde behoefte naar betrouwbare informatie en duiding, constateert de koepelorganisatie.
Het thuiswerken door coronamaatregelen beïnvloedde luistergedrag: piekuren in de spits namen af en digitale radio en podcasts groeiden in populariteit. Online nieuwsmedia werden ook fors meer bezocht: met dagelijks gemiddeld 25 procent meer bezoekers voor dagbladsites en partijen als NU, RTL Nieuws en BNR.
De goede omzet- en winstcijfers van grote uitgevers als Mediahuis (‘ongekende groei’) en DPG Media (‘forse winstsprong’ in bijzonder jaar) waren al een indicatie, maar gedrukte nieuwsmedia groeiden in bereik en noteerden in 2020 een flinke aanwas van digitale abonnees, 44 procent maar liefst.
De omzetdaling uit advertenties en losse verkoop werd door deze groei “ruimschoots voldoende” gecompenseerd. Veruit de meeste abonnees (2,283 miljoen) hebben een hybride (print/digitaal) abonnement. Abonnees die uitsluitend een digitale krant lezen (278.324) of toegang hebben tot premium artikelen (163.812) zijn sterk in opmars.
NDP Nieuwsmedia: “Ook het bereik van gedrukte nieuwsmedia is gestegen. Het aantal betalende lezers van kranten nam flink toe, met name bij de digitale edities (+36%) en de premium artikelen (+154%). Nieuwsbedrijven wisten hierdoor de omzet van hun dagbladen in 2020 op peil te houden. De omzet bij nieuwsbedrijven van kranten steeg licht en kwam uit op 1,1 miljard euro (+0,9%).”
Dagbladen zijn in 2020 in omvang gedaald. Het paginavolume nam ten opzichte van 2019 met 5 procent af. Het grootste deel (83 procent) van het dagblad bestaat uit journalistieke content.
NDP Nieuwsmedia wijst op het gevaar van “een zekere nieuwsmoeheid” bij de nieuwe abonnees. “Uitgevers zullen dan met meer reguliere nieuwscontent betalende abonnees moeten behouden en werven”, waarschuwt de organisatie.
Verder is de macht en concurrentie van slechts een handvol techreuzen op de digitale advertentiemarkt een uitdaging voor uitgevers.
Nederland was verder een positieve uitzondering wat betreft werkgelegenheid in de nieuwsbranche. Hier bleef de werkgelegenheid op peil; wereldwijd ging 4,4 procent van de banen verloren. De totale redactionele capaciteit bij bedrijven binnen NDP Nieuwmedia omvatte in 2020 2.700 fte. Meer bij NDP Nieuwsmedia Jaarverslag 2020
Praat mee