mgm nvj maart

— woensdag 9 juni 2021, 12:33 | 0 reacties, praat mee

Corona en veranderde nieuwsconsumptie: van vermijden tot permanent op jacht

Corona en veranderde nieuwsconsumptie: van vermijden tot permanent op jacht
Chili, 7 juni: een nieuw gedeelte op de algemene begraafplaats van Santiago is in aanbouw, bedoeld voor een verwachte toestroom van coronadoden. Zulk grimmig nieuws bracht mensen tot actief nieuwsmijden. | AFP

Nieuwsconsumptie nam tijdens coronajaar 2020 flink toe, maar een groep heeft uit coronamoeheid en een gevoel van hulpeloosheid die kraan snel weer dichtgedraaid. Tegelijk zegt een grote groep permanent meer geïnteresseerd te zijn geraakt in nieuws, blijkt uit onderzoek van het Centre for Media and Journalism Studies van de Rijksuniversiteit Groningen. Laatste wijziging: 10 juni 2021, 08:26

Hoogleraar Marcel Broersma en onderzoeker Joëlle Swart stuurden vorig jaar tijdens de eerste besmettingsgolf een online enquête rond, die uiteindelijk door 1293 Nederlanders werd ingevuld. Een deel van hen werd in de zomer van 2020 gevraagd naar veranderingen in hun nieuws- en mediagebruik sinds de coronacrisis.

Onderzoekers zagen vijf reacties.

Naast de groep die inmiddels de nieuwsconsumptie onderhand weer heeft verminderd - de ‘spijtoptanten’ -  ontstond er vrij snel ook een groep nieuwsmijders - die veelal uit onvrede over de berichtgeving over de pandemie, helemaal geen nieuws meer volgde. Stabiele nieuwsgebruikers bleven ondanks de impact van de pandemie op hetzelfde niveau nieuws volgen.

Een andere groep ging meer nieuws consumeren op titels die ze al kenden. “Zij checkten langdurig frequenter nieuws dan voorheen als steun in onzekere tijden, vaak met juist meer stress en angst tot gevolg”, aldus de onderzoekers.

Een laatste groep ontpopte zich tot nieuwsjunkies “door niet alleen frequenter, maar ook op actievere wijze nieuws te consumeren,
bijvoorbeeld door nieuwsapps te installeren, extra nieuwssites te bezoeken of actief naar aanvullende informatie te zoeken.”

Ook zij voelden stress en angst bij al het coronanieuws, maar dat had het tegenovergestelde effect dan bij spijtoptanten en nieuwsmijders. Zij zeggen zich emotioneel betrokken te voelen bij nieuws. Ze hechten groot belang aan de democratische waarde van de journalistiek; andere groepen uiten hun ontevredenheid over nieuwsmedia via nieuwsmijden.

Veranderde patronen van nieuwsgebruik blijken veelal tijdelijk, met uitzondering van frequente nieuwsgebruikers en nieuwsjunkies.

De volledige resultaten van het onderzoek Do novel routines stick postpandemic? The formation of news habits during COVID-19 zijn te lezen in het wetenschappelijke tijdschrift Journalism Studies.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.