Consument eerder geneigd te betalen voor ‘een vertrouwde uitgave’

Uit Spaans onderzoek onder 2100 volwassenen blijkt dat breed wantrouwen in 'de' media betekent dat mensen eerder bereid zijn te betalen voor die uitgaven waar ze nog wel vertrouwen in hebben. Ouderen nemen liever een abonnement op een papieren medium, jongeren betalen sneller voor een online uitgave.
Spaanse nieuwsconsumenten zijn wel minder dan gemiddeld bereid om voor online nieuws te betalen, aldus het Digital news report 2016 van onderzoeker YouGov en het Reuters Institute for the Study of Journalism aan de universiteit van Oxford. Het gemiddelde van 26 landen die YouGov/Reuters regelmatig onderzoeken is 13 procent; Spaanse nieuwsconsumenten willen in 10 procent van de gevallen betalen.
Lezers die veel van Twitter gebruik maken zeggen minder vaak voor nieuws te willen betalen, vermoedelijk omdat het via Twitter eenvoudig is goed geïnformeerd te blijven en over nieuws te discussiëren.
De ondervraagden zeggen dat vertrouwen in een uitgave voor een belangrijk deel wordt gevormd door de redactionele onafhankelijkheid, zonder invloed van politiek of zakelijke belangen. De onderzoekers concluderen dan ook dat vertrouwen een aantoonbare economische waarde vertegenwoordigt. Meer bij Medium
Praat mee