word studentlid

— woensdag 21 juni 2017, 09:05 | 0 reacties, praat mee

Consument eerder geneigd te betalen voor ‘een vertrouwde uitgave’

Consument eerder geneigd te betalen voor ‘een vertrouwde uitgave’
Pixabay

Uit Spaans onderzoek onder 2100 volwassenen blijkt dat breed wantrouwen in 'de' media betekent dat mensen eerder bereid zijn te betalen voor die uitgaven waar ze nog wel vertrouwen in hebben. Ouderen nemen liever een abonnement op een papieren medium, jongeren betalen sneller voor een online uitgave. Laatste wijziging: 21 juni 2017, 09:09

Spaanse nieuwsconsumenten zijn wel minder dan gemiddeld bereid om voor online nieuws te betalen, aldus het Digital news report 2016 van onderzoeker YouGov en het Reuters Institute for the Study of Journalism aan de universiteit van Oxford. Het gemiddelde van 26 landen die YouGov/Reuters regelmatig onderzoeken is 13 procent; Spaanse nieuwsconsumenten willen in 10 procent van de gevallen betalen.

Lezers die veel van Twitter gebruik maken zeggen minder vaak voor nieuws te willen betalen, vermoedelijk omdat het via Twitter eenvoudig is goed geïnformeerd te blijven en over nieuws te discussiëren.

De ondervraagden zeggen dat vertrouwen in een uitgave voor een belangrijk deel wordt gevormd door de redactionele onafhankelijkheid, zonder invloed van politiek of zakelijke belangen. De onderzoekers concluderen dan ook dat vertrouwen een aantoonbare economische waarde vertegenwoordigt. Meer bij Medium

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.