Condé Nast: alle uitgaven nog dit jaar achter betaalmuur

Uitgeverij Condé Nast heeft aangekondigd dat het alle online publicaties nog dit jaar achter een betaalmuur zal zetten. Zakenkrant Wall Street Journal (WSJ) citeert marketingmanager Pamela Drucker Mann, die stelt dat een prijskaartje aan een product vertrouwen ín dat product uitdrukt.
Volgens Drucker Mann zullen de uitgaven door de introductie van een betaalmuur geen publiek mislopen. Het betreft metered betaalmuren, die een beperkt aantal artikelen per maand gratis weggeven, voor er betaald moet worden.
Een flink aantal van de Condé Nast-uitgaven (de New Yorker, Vanity Fair en Wired) waren vorig jaar al met een metered betaalmuur uitgerust. De uitgeverij gaat die dus nu bij alle online uitgaven introduceren. De WSJ meldt dat Condé Nast in 2017 een verlies van 120 miljoen dollar genereerde, maar op koers ligt om volgend jaar weer zwarte cijfers te schrijven.
De uitgever hoopt dat met een paar gratis artikelen per maand gebruikers eerder geneigd zijn die via sociale media te delen, wat het publiek weer vergroot. Condé Nast wil bij het type betaalmuur kijken naar de uitgave: Vogue en Teen Vogue krijgen mogelijk een andere dan technologiesite Ars Technica of receptensite Bon Appétit.
Een betaalmuur kost uitgevers reclameinkomsten, maar elke echte abonnee levert een veelvoud van die inkomsten op, aldus analist Matt Lindsay tegenover de WSJ: “Een betalende abonnee is bovendien waardevoller voor adverteerders, omdat die een veel meer betrokken publiek vertegenwoordigen.” Meer bij de Wall Street Journal
Praat mee